Friday, December 3, 2010

بهترين استراتژی بازاریابی الکترونیکی


اکنون زمان بسیار خوبی جهت استفاده از بازاریابی الکترونیکی است. روش های قدیمی بازاریابی درحال تغییر و تحول است چرا که تعداد کاربران و در نتیجه مشتریان بر خط و همچنين خدمات و محصولات مرتبط با آنها، هر روز در حال گسترش است.
بهترین روش ها جهت رسیدن به این مشتریان بالقوه بر خط چیست؟
1- بازاریابی پست الکترونیک. هرروز بیش از 900 میلیون نفر از پست الکترونیک جهت ارسال و دریافت پیام استفاده می کنند. هنوز موثرترین روش رسیدن به تعداد انبوه مشتریان بالقوه و تقویت ارتباط با آنها، استفاده از پست الکترونیک است. طراحي و ارسال خبرنامه هاي الکترونيکي از مهم ترين و شايد حياتي ترين نيازهاي تجارت هاي برخط است و ابزار ها و روش هاي توليد و ارسال خبرنامه ها، بسيار قدرت مند شده اند.

2- وبلاگ نویسی. تا قبل از پدیده وبلاگ، مشتریان امکان و توفیق ارتباط نزدیک با ارائه کنندگان خدمات و محصولات را نداشته اند. وبلاگ نویسی، به ایجاد اعتماد،کمک زیادي می کند و به مشتریان اجازه می دهد با بالاترین رده های مدیریتی شرکت ها، ارتباط نزدیک برقرار کنند. وبلاگ نویسی به بازاریاب ها کمک می کند که داستان خود را در یک محیط باز و غیر رسمی که برای مشتریان حالت شخصی دارد، بیان کنند و بتوانند برای ارائه کننده خدمات،کف بزنند یا شکایت کنند.
3- آر اس اس. سالها قبل می بایست وب سایت های متعددی را بازدید می کردیم تا بتوانیم اطلاعات مرتبط با خودمان را پیدا کنیم. امروزه، اطلاعات به روز و مرتبط، از طریق RSS به طور مرتب و روزانه از طرف اینترنت برای ما ارسال می شوند. مشتریان می توانند جهت دریافت اطلاعات مرتبط با خودشان، آبونه شوند و این اطلاعات را به محض به روز رسانی شدن، دریافت کنند و در زمان و نیروی خود صرفه جویی نمایند.RSS به بازاریاب ها کمک می کند تا یک جریان دائمی از اطلاعات به روز را از طریق اینترنت به مشتریان خود برسانند.
4- Podcasting . هر چند که توقع می رود تا سال 2010 این روش بازاریابی به استفاده انبوه برسد ولی امسال نیز رشد حوبی داشته است. ما دوست داریم به دیگران گوش دهیم و بشنویم. تا قبل از این، اینترنت مجموعه عظیمی از متن بود که از بس به آنها نگاه می کردیم، خسته می شدیم. امروز می توانیم به متخصصین صنعت در موضوعات خاص و به مصاحبه های آنها با میهمانانشان و دریافت ترفندهای مفید، گوش دهیم. پادکست به ما کمک می کند تا محتوای اینترنت را در خانه، محل کار و یا حتی در حال مسافرت در قطار، هواپیما، و یا حتی کوهنوردی، استفاده کنیم.
5- نظر سنجی های بر خط. این خدمات به شما امکان دریافت بازخور از بازدیدکنندگان را به سادگی و سرعت زیاد می دهد و برای تجارت های کوچکی که بودجه برای تحقیقات بازار ندارند مناسب است. نظر سنجی های بر خط می توانند باز خور از مشتری و کارمندان را فراهم سازند. امروزه، ایجاد چنین نظر سنجی های بر خط به سهولت وجود دارد و شما می توانید به راحتی آنها را اجرا و از نتیجه آنها استفاده کنید.
6- محتواي چندرسانه ای. امروزه دسترسی به اینترنت پر سرعت در اکثر مناطق فراهم شده است. این ارتباط های پر سرعت به ما اجازه می دهند تا از محتوای چندرسانه ای حجیم که دسترسی به آنها از طریق اینترنت تا 5 سال پیش غیر ممکن بود، استفاده کنیم. یکی از فراگیرترین این نوع محتوا، ویدئوی دیجیتالی است. هرکسی امروزه به راحتی می تواند تکه ای فیلم ویدئویی بسازد و آن را از طریق اینترنت به نمایش گذارد. و ما هم آن را دوست داریم که تماشا کنیم. اینگونه وب سایت هائی که اقدام به پخش محتوای ویدئویی می کنند، ترافیک بازدید کننده بسیار زیادی خواهند داشت.
7- سایت های اجتماعی. معمولا به عنوان پاتوق جوانان مورد استفاده قرار می گیرند، مانند سایتهای www.myspace.com ، www.bebo.com ، www.facebook.com ، که معمولا از داشتن میلیون ها بازدیدکننده و عضو، بهره مند هستند. امروزه بازاریاب ها به ارزش اینگونه سایت ها پی برده اند و در محدوده های تخصصی تر نیز، اینگونه سایت ها در حال شکل گیری هستند. امروزه سایتهای اجتماعی برای مادران، کودکان، دانشجویان دانشگاه، حرفه ای ها و بسیاری از قشرهای اجتماعی دیگر وجود دارند. اینگونه سایت ها، محفل هایی جهت همفکری افرادی که تفکرات مشابه دارند ایجاد می کنند تا آنها این تفکرات، ایده ها، منابع، تجارب، تصاویر، ویدئو، موسیقی و هر چیز مشترک دیگر را با سایرین به اشتراک بگذارند.
8- دهان به دهان. امروزه بازاریابی دهان به دهان در حال رشد بسیار سریعی است. بازاریاب ها درک کرده اند که قدرت 10 مشتری که در پاتوق های خود از خدمات آنها تعریف مثبت کنند، بسیار زیاد است و بسیار قیمتی است. حتی استفاده از وبلاگ جهت اعلام در سطح وسیع تر نیز بسیار موثرتر خواهد بود. بسیاری از تجارت ها در حال کم کردن بودجه تبلیغات سنتی خود و اختصاص آن به جلب بیشتر مشتریان فعلی خود هستند به این امید که آنها از طریق دهان به دهان، خدمات آنها را تبلیغ کنند و حتی امکاناتی نیز برای اینگونه مشتریان که راحت تر این کار را انجام دهند، فراهم می کنند.
9- موتورهای جستجو. پس از Email، جستجو پر کاربردترین ابزار مورد استفاده در اینترنت است. به همین دلیل، موردتوجه بسیاری از بازاریاب ها و بنگاه های تبلیغاتی است. وب سایت و تجارت بر خط شما زمانی موثر خواهد بود که مشتری ها بتوانند آن را از میان میلیون ها وب سایت و تجارت مشابه، در جهان دیجیتالی، پیدا کنند. اکثر مردم جهت رسیدن به آنچه در اینترنت نیاز دارند، از موتورهای جستجو استفاده می کنند. بهینه سازی و تنظیم وب سایت شما به گونه ای که کسانی که کلمات مرتبط با تجارت شما را جستجو می کنند، بتوانند وب سایت شما را پیدا کنند، برای تجارت بر خط شما، حیاتی است.
یک طرح بازاریابی موفق، آمیزه ای از انواع روشهای فوق را به کار خواهد بست. اینطور نیست که بگوئیم، این یکی یا آن یکی روش بهتر است. بازاریاب حرفه ای برای خود استراتژی مشخصی جهت تولید محتوی به شکل های مختلف و توزیع آن از طریق کانالهای مختلف اطلاع رسانی جهت رساندن اطلاعات به طیف گسترده ای از مخاطبان، تدوین می کند.
بازاريابي الکترونیکی در اصل هنر استفاده از روشهاي مختلف تبليغاتي در وب و تكنيك هاي ترويج و اطلاع رساني در اينترنت براي مديريت جريان فروش كالا و خدمات از طريق اينترنت مي باشد.
سه ابزار اصلي براي مديريت بر بازارهاي اينترنتي عبارتند از:
رتبه بندي موتورهاي جستجو
تبليغات و آگهي هاي اينترنتي
گسترش ارتباطات
مديريت توسعه فروش بوسيله بازاريابي الكترونيكي عبارتست از گسترش دايره فعاليت شركت با تبديل كردن نام كالا و يا خدمات به عنوان شاخص هاي تجاري بازار بواسطه حضوردر تمام نقاط ممكن براي تماس با مشتريان هدف.
اين كار با شناسايي و تمركز بر روي اين نقاط به عنوان كانال هاي اصلي بازاريابي صورت مي گيرد و اين امكان را به وجود مي آورد كه وب سايت شما مستقيماً به جامعه هدف متصل شود.
به طور خلاصه بازاريابي اينترنتي در مورد ايجاد كانالهاي برخط بازاريابي براي مشتريان شما است و اين امكان را دارد كه سريعاً مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد و از آن گزارش گيري شود.
بازاريابي الكترونيكي را مي توان به صورت زير تعريف كرد:
دستيابي به اهداف بازاريابي بواسطه استفاده از فناوري هاي ارتباطات الكترونيكي
اين فناوري ها شامل اينترنت
پست الكترونيك
كتابهاي الكترونيكي، پايگاه داده ها
و تلفن همراه مي باشد.
بازاريابي مديريت جرياني است كه وظيفه شناسانيدن كالا يا خدمات، پيش بيني بازار و ايجاد رضايت مندي در مشتريان نسبت به دريافت نتيجه اثر بخش در قبال نياز هايش را به عهده دارد.در اين تعريف تاكيد اصلي بر تمركز بازاريابي بر روي مشتري است.
فناوري اينترنت مي تواند براي پشتيباني ازاهداف زير به كار گرفته شود:
شناسايي: اينترنت مي تواند براي تحقيقات بازاريابي در جهت شناخت نياز ها و خواستهاي مشتريان مورد استفاده قرار بگيرد.
پيش بيني كردن: اينترنت دريچه اي را فراهم مي كند كه بوسيله آن مشتري مي تواند به اطلاعات دسترسي پيدا كند و خريد كند. آگهي يافتن ازتقاضا هاي مشتري كليدي براي كنترل منابع در بازايابي الكترونيكي است.
جلب رضايت مشتري: يكي از كليد هاي اساسي موفقيت در بازاريابي الكترونيكي است كه باعث جلب رضايت خاطر مشتري بوسيله كانالهاي الكترونيكي مي شود.
Smith و Chaffey روشي در مورد اينكه چگونه اينترنت مي تواند براي تاكتيكهاي مختلف بازاريابي به كار رود ارائه كرده اند كه 5s نام دارد. به عنوان مثال براي يك خبرنامه الكترونيكي 5s شامل:
فروش(sell ): بالا بردن فروش. خبرنامه الكترونيكي مي تواند در دو جنبه نقش داشته باشد يكي اينكه باعث حفظ مشتري شود و ديگر اينكه زمينه آموزش اطلاعات جديد به مشتري باشد.
خبرنامه الكترونيكي سايت lastminute.com داراي هر دو نقش ذكر شده مي باشد.
خدمت رساني(serve): ارزش افزوده. به مشتريان خود سود هاي اضافي همچون ارائه پيشنهاد منحصر به فرد و يا اطلاعات خيلي جزيي در مورد محصولات بدهيد.
صحبت كردن(speak ) با مشتريان خود بوسيله ايجاد گفتگو هاي مشترك، سوال كردن و هر آنچه كه فكر مي كنيد مردم نسبت به آن علاقمند تر ند رابطه نزديك تري برقرار كنيد.
پس انداز(save): كاهش هزينه ها. اگر شما خبرنامه خود را به صورت معمولي و بر روي كاغذ براي مشتريان ارسال مي كنيد با ارائه خبرنامه هاي الكترونيكي به مشترياني كه امكان ارسال معمولي خبرنامه براي آنها دشوار است اين هزينه ها را به صورت قابل توجهي كاهش دهيد.
Sizzle توسعه يك نام تجاري انلاين. يك خبرنامه نام تجاري شما را در اذهان جا مي اندازد و به تقويت اعتبار نام تجاري شما كمك مي كند.
ابزارهاي بازاريابي از طريق ايميل براي هدايت بازديدكنندگان به يك وب سايت كه براي آشنايي ويا حفظ آنها به صورت مشتري مورد استفاده قرار مي گيرند شامل موارد زير هستند:
نامه الكترونيكي
بنر هاي تبليغاتي در وب
موتورهاي جستجو
بازاريابي خاص(Personalized marketing )
بازاريابي خاص كه بازاريابي شخصي و گاهي اوقات بازاريابي نفر به نفر خوانده مي شود تفاوت زيادي با متفاوت سازي محصول دارد. چرا كه متفاوت سازي محصول تلاش مي كند محصولات خود را متفاوت از آنچه رقبا توليد مي كنند ساخته و به بازار عرضه كند اما بازاريابي خاص سعي مي كند تا كالاي واحدي را به هر يك از مشتريان ارائه كند.
بازاريابي خاص براي رسانه هايي همچون اينترنت بسيار كاربردي است. يك وب سايت مي تواند علاقه مندي هاي شما را رديابي كند و براي آينده پيشنهادات خاصي را به شما ارائه دهد. سايتهاي زيادي هستند كه به مشتريان خود اين امكان را مي دهند كه بر اساس اطلاعات سازمان دهي شده و اولويتهاي لحاظ شده براي هر شخص كالاي مورد نظر خود را انتخاب كنند.
به طور مثال وقتي شما از آمازون كتابي خريداري كنيد اين وب سايت در زمان هاي معين ليستي از موضوعات مشابه و مورد علاقه شما را در اختيارتان قرار مي دهد.
بازاريابي با مجوز(Permission marketing )
اصطلاحي است كه در بازاريابي الكترونيكي مورد استفاده قرار مي گيرد. بازاريابان پيش از اينكه آگهي هاي خود را به مشتريان آتي خود ارسال كنند از آنها اجازه لازم را خواهند گرفت.
اين شيوه توسط برخي از بازاريابان اينترنتي، بازاريابان ايميلي و بازاريابان موبايلي مور استفاده قرار مي گيرد. اينكار در ابتدا نياز به اين دارد كه مردم در ابتدا آن را انتخاب كنند.
تجارت الكترونيك
تجارت الكترونيك عبارتست از خريد، فروش، بازاريابي و سرويس دهي در زمينه محصولات و خدمات بر روي شبكه هاي كامپيوتري. تجارت الكترونيك يكي از عوامل كاربردي كسب و كار الكترونيك است كه در تراكشنهاي تجاري استفاده مي شود. تجارت الكترونيك هدايت كننده ارتباطات كسب و كار هاي تجاري و مديريت بواسطه روشهاي الكترونيكي است. همانند تبادل الكترونيكي داده ها و سيستمهاي جمع آوري خودكار داده ها.
همچنين تجارت الكترونيكي با انتقال الكترونيكي داده ها بين صاحبان كسب و كار ارتباط دارد.
تاريخچه توسعه تجارت الكترونيكي
معني اصطلاح تجارت الكترونيك در طول ساليان تغيير يافته است. در آغاز تجارت الكترونيك براي ايجاد تسهيل در تراكنشهاي تجاري الكترونيكي و به صورت فناوري هايي همچون تبادل الكترونيكي داده ها مطرح گرديد كه از جمله موارد كاربردي آن ارسال اسناد تجاري مثل سفارشات و يا فاكتورهاي فروش قابل ذكر هستند.
امروزه تجارت الكترونيك شامل چيزهايي است كه شايد بهتر باشد آن را با اصطلاح تجارت وبي نامگذاري كنيم. خريد كالا ها و خدمات بر روي وب گسترده جهاني بواسطه سرور هاي امن با كارتهاي خريد الكترونيكي و سرويس هاي پرداخت الكترونيكي مثل كارتهاي اعتباري از جمله مواردي هستند كه به واسطه تحولات اخير ايجاد شده در تجارت الكترونيكي ايجاد شده اند.
عوامل كليدي موفقيت در تجارت الكترونيك
چندين عامل كليدي بسيار مهم براي موفقيت در هر فعاليت مربوط به تجارت الكترونيكي وجود دارد كه شامل موارد زير است:
خلق ارزش براي مشتري: اين كار مي تواند با ارائه يك محصول كه براي مشتريان بالقوه جذاب باشد و در بازار رقابتي قابل توجه باشد صورت گيرد.
ارائه خدمات منحصر به فرد
ترغيب و تشويق براي خريد و بازگشت مجدد به سايت: اين كار مي تواند با حربه هاي خاصي همچون ارائه تخفيف، اختصاص كوپن خريد، برنامه هاي تبليغاتي و... صورت گيرد.
آماده كردن يك سايت جذاب: براي اين كار بايد دقت و سليقه لازم را در به كار بردن رنگها، تصاوير، تصاوير متحرك، فايلهاي گرافيكي، قلم ها و درصد فضاي خالي داشته باشيد.
ايجاد انجمن هاي مجازي: اين كار مي تواند با راه اندازي اتاق هاي چت، بخش ارسال نظرات، تالارهاي گفتگو و... انجام شود.
ايجاد امنيت و اعتماد: اين كار مي تواند با در اختيار داشتن سرور هاي موازي، فناوري هاي شكست ناپذير، پنهان سازي اطلاعات و ديواره هاي آتش قوي صورت گيرد.
توجه همه جانبه به امر ارتباط با مشتريان: براي اين كار بايد مطمئن شويد كه همه كارمندان، مديران و حتي شركاي تجاري شما ديد كاملي و مشابهي نسبت به مشتري دارند.
خود مشتريان پر از تجربيات گوناگون هستند. شما مي توانيد از طريق هر يك از ايميل ها و نظرات و انتقادات آنها تجربيات گرانقدر و البته رايگاني را كسب كنيد.
ساده و موثر كردن جريان كسب و كار: اين كار مي تواند از طريق باز مهندسي فرايندهاي كسب و كار و بهره گيري از ابزارهاي فناوري اطلاعات صورت پذيرد.
اجازه دهيد مشتريانتان به يكديگر كمك كنند: اين كار مي تواند با راه اندازي يك سايت خودگردان و بدون نياز به هيچ رسيدگي اي صورت پذيرد.
به مشتريان كمك كنيد تا كارشان را انجام دهند: اين كار مي تواند با در اختيار گذاشتن اطلاعات قابل مقايسه زياد و امكانات جستجوي مناسب صورت پذيرد.
سعي كنيد يك طرح و مدل اساسي و بدون عيب براي كسب و كار خود طراحي كنيد.
سازمان خود را هميشه در حالت آماده باش نگه داريد و به اندازه كافي آمادگي داشته باشيد تا در مقابل تغييرات محيط سريع عكس العمل نشان دهيد.
مشكلات تجارت الكترونيك
اگر فاكتور هاي بالا براي تهيه يك استراتژي كلي تجارت الكترونيك قابل استفاده باشد باز هم با مشكلاتي مواجه خواهيم بود. اين مشكلات عبارت خواهند بود از:
عدم موفقيت در درك مشتريان، چرا مشتريان خريد مي كنند و چگونه خريد مي كنند. گاهي اوقات يك محصول با ارزش بالا مي تواند به خاطر عدم درك صحيح انگيزه ها و انتطارات مشتريان جايگاه خود را در بازار از دست بدهد. اين گونه موارد با بررسي و تحقيقات بازاريابي قابل جلوگيري است.
عدم موفقيت در موقعيت هاي رقابتي. شما بايد قادر باشيد مدل هاي كسب و كار را در جهت تداوم و به دست آورن موفقيت در بازار رقابتي پياده سازي كنيد. آيا آمادگي رقابت با شركت آمازون را داريد؟ اين گونه مشكلات مي تواند با توجه به رقبا، ابتكار شما، تحقيقات بازار كمتر شود.
توانايي پيش بيني فعل و انفعالات محيطي: رقبا چه خواهند كرد؟ آيا آنها نام تجاري يا وب سايتهايي را براي پيروزي در بازار مطرح خواهند كرد. آيا آنها نسبت به سرويس هايي كه ارائه مي كنند پشتيبياني لازم را ارائه مي كنند؟ آيا آنها در سايت هاي شما اقدامات خرابكارانه خواهند كرد؟ آيا جنگ قيمت به راه خواهند انداخت؟ دولتها چه نقشي خواهند داشت؟ تمام اين سوالات مي تواند با توجه همه جانبه و ايجاد سيستمي در جهت بررسي اجمالي تغييرات محيطي پاسخ داده شود.
برآورد هاي فراتر از توانمندي سازمان. آيا نيروها، توان سخت افزاري، توان نرم افزاري و سيستم هاي پردازش شما مي توانند استراتژي جديدي را پياده سازي كنند؟ آيا با استخدام كارمندان و گزينش شيوه هاي مديريتي احتمال شكست وجود دارد؟ اين مورد مي تواند با برنامه ريزي كامل براي منابع سازماني و آموزش دقيق كاركنان حل شود.
عدم موفقيت در هماهنگ سازي. اين مشكل مي تواند با طراحي يك ساختار سازماني همه جانبه نگر، مسئوليت ساز و قابل انعطاف حل شود.
عم موفقيت در پيدا كردن كارمندان مناسب
عدم موفقيت در پيدا كردن مديران مناسب
عدم تخمين صحيح زمان مورد نياز. اقدام به پياده سازي سيستم تجارت الكترونيك براي سازمان به زمان و پول قابل توجهي نياز دارد و عدم توجه صحيح به زمان و رعيت ترتيب مناسب در برنامه ها مي تواند هزينه هاي قابل توجهي به همراه داشته باشد. كه مي تواند با لحاظ كردن زمان هاي احتمالي اين هزينه ها را كاهش داد.
عدم موفقيت در حركت در مسير برنامه. اين مشكل را مي توان با محك زدن، برجسته كردن، پيگيري اختلافات و مشكلات و جريمه اقدامات اشتباه و تشويق اقدامات درست و بالابردن شفافيت كار حل كرد.
محصول مناسب
مسلماً يك سري از محصولات و خدمات براي فروش آنلاين مناسب هستند و برخي ديگر براي فروش معمولي. به طور كلي بهترين شركتهاي مجازي آنهايي هستند كه محصولات ديجيتالي توزيع مي كنند كه شامل منابع اطلاعات، بازيابي و تغيير و تبديل، موسيقي، فيلم، آموزش، ارتباطات، نرم افزار، عكس و تراكنش هاي تجاري مي باشد. نمونه هايي از اينگونه شركتها عبارتند از:Schwab, Google eBay, Paypal, Egghead, and Morpheus
برخي از محصولات و خدمات غير ديجيتال وجود دارند كه توجه به آنها مي تواند براي بازاريابان مجازي موفقيت آميز باشد. اين ها كالاهايي هستند كه نسبت و به وزنشان ارزش مالي بالايي دارند يا اغلب توسط افرادي كه در نقاط دور دست قرار دارند خريده مي شوند و يا عموماً قابل خريد در زمان تعطيلي شركت هستند.
محصولاتي كه براي تجارت الكترونيكي مناسب نيستند شامل محصولاتي است كه نسبت ارزش آنها در مقابل وزنشان پايين است. محصولاتي كه داراي بو ، مزه يا مولفه لمس كردن هستند، محصولاتي كه نياز به پرو كردن دارند يا رنگ در انتخابشان اهميت دارد.
پذيرش تجارت الكترونيك
برخلاف آنچه كه در باور عمومي وجود دارد شيوه هاي كسب و كار در تجارت الكترونيك بسيار آهسته تر مورد توجه و پذيرش مشتريان قرار مي گيرد. خريد الكترونيكي به دلايل زير بسيار كند مورد استقبال شركتهايي قرار گرفته است كه قابليت تجارت به شيوه الكترونيكي را داشته اند.
نگراني از امنيت. بسياري از مردم به دليل دزدي و كلاهبرداري هاي موجود در اينترنت مايل به استفاده از كارتهاي اعتباري نيستند.
مشكلات دسترسي به خصوص در كشورها و خانواده هاي فقير. ضريب نفوذ پايين رايانه و اينترنت از جمله مواردي هستند كه به شدت پتانسيل هاي توسعه تجارت الكترونيك را كاهش مي دهند.
مسئله خريد يك ريشه اجتماعي دارد. بسياري از مردم از صحبت كردن با فروشنده و چانه زدن بر سر قيمت و مشاهده كالاي مورد نظرشان لذت مي برند.
مديريت روابط با مشتريان
تشريح اهداف مديريت روابط با مشتريان(CRM ) به يك شركت امكان ارائه خدمات بهتر را مي دهد. CRM واسطه مشتريان براي آشنا شدن و بهره گيري از فرآيندهاي خودكار خدمات قابل اطمينان است
نقش مدیریت محتوا در ارتقای بازاریابی الکترونیک
اگرچه در سالیان گذشته شرکت ها بیشتر به دنبال مدیریت منابع انسانی و مالی خود بوده اند اما در دهه های اخیر با گسترش فضای کسب و کار مجازی، آنها برای رسیدن به جایگاهی مناسب در بین
سازمان های الکترونیک ناگزیر به فکر مدیریت داده ها و اطلاعات خود افتاده اند تا بتوانند با مدیریت ابزار و اطلاعات سازمانی شان در جهت پیشبرد فروش از طریق بازاریابی الکترونیکی گامی عظیم بردارند.
حالا که شرکت ها متوجه اهمیت بهینه سازی رتبه وب سایت خود در موتورهای جست وجو شده اند به هر طریقی می کوشند تا با بهره گیری از یک سیستم مدیریت محتوای کارآمد بتوانند در رسیدن به جایگاهی مطمئن در صفحات جست وجوگرها، ارزش نام تجاری خود را دوچندان کنند. امروزه با گسترش حجم اطلاعات و گرایش شرکت ها استفاده فراگیر از شیوه های بازاریابی اینترنتی، به کارگیری سیستم مدیریت محتوا به منظور ارتقای جایگاه وب سایت و افزایش حجم بازدید، امری لازم و اجتناب ناپذیر است. از این رو، مدیران وب سایت ها باید علاوه بر استفاده از قالب های زیبا، در به کارگیری کلمات کلیدی براساس سیستم بهینه سازی موتورهای جست وجو (SEO) و مدیریت مقالات مرتبط  تلاش بی شائبه ای داشته باشند.سیستم مدیریت محتوا (CMS) سیستمی است که به مدیران وب سایت ها اجازه می دهد به راحتی اطلاعات سازمانی خود را در عرض چند دقیقه و بدون صرف هزینه به روز کنند. از آنجا که وب سایت ها به بهترین مکان برای ترویج فعالیت های یک سازمان تبدیل شده اند و مدیران نیز با ارائه جدیدترین محصولات خود در ویترین های آنها فاصله  چندانی را با مشتریانشان احساس نمی کنند، شکی نیست که به روزرسانی وب سایت ها و مدیریت روزانه محتوای آنها می تواند شرکت ها را در ارائه خدمات بهتر و البته جلب توجه بیشتر مشتریان یاری رساند. به طور کلی سیستم های مدیریت محتوا مدیران را قادر می سازند به راحتی مطالب و اخبار فعالیت ها و موفقیت های سازمانی خود را در اولین فرصت به اطلاع مشتریانشان برساند و از آمار بازدیدهایشان، نحوه ورود آنها و همین طور آخرین نظرات و پیشنهادات مشتریان خود آگاه شوند. از این رو با توجه به اهمیت مدیریت اطلاعات در عصر حاضر و افزایش سطح تحصیلات مصرف کنندگان و گرایش آنها به خرید از طریق اینترنت، شرکت ها را بر آن داشته است با به کارگیری روش های نوین بازاریابی اینترنتی و البته مشاوره با بزرگان این صنعت قدم های ارزشمندی را در راستای ارتقای نظام بازاریابی خود و ایجاد بستری مناسب برای احراز شرایط یک سازمان الکترونیک بردارند. در ادامه به 10 ویژگی شرکت های برخوردار از سیستم مدیریت محتوا اشاره شده است:
1- پیشروی در موتورهای جست وجو
بهره گیری از سیستم مدیریت محتوا این امکان را برای شما فراهم می سازد تا با استفاده از کلمات کلیدی در عنوان توضیحات وب سایت خود و معرفی آن به موتورهای جست وجو از شانس بیشتری برای قرار گرفتن در صفحات نخست جست وجوگرها برخوردار باشید. به علاوه شما می توانید به هر میزان که علاقه دارید از مقالات مرتبط در وب سایت خود استفاده کنید و با به کارگیری کلمات کلیدی در متن آنها توجه موتورهای جست وجو را بیشتر به خود جلب کنید و آنها را از حضور مقتدرانه خود آگاه سازید.
2- ایجاد هماهنگی بین کارکنان
سیستم مدیریت محتوا، کارکنان واحد ارتباطات سازمان را با یکدیگر مرتبط می سازد به طوری که آنها به راحتی می توانند در برقراری ارتباط با مشتری در کمترین زمان ممکن هماهنگی لازم میان تمام بخش ها را پدید آورند. به طور مثال اگر یک مشتری خواستار دریافت اطلاعات بیشتری درخصوص قیمت محصولات باشد، واحد ارتباطات می تواند در عرض چند ثانیه با ارسال ای میل مشتری برای بخش فروش، همکارانش را از خواسته مشتری مطلع سازد. با این روش اگر چنانچه افراد تصمیم گیر در محل سازمان حضور نداشته باشند، به راحتی می توانند از هر جایی و با دسترسی به اینترنت کارکنان خود را از نتیجه تصمیماتشان آگاه سازند.
3- به کارگیری روش های بازاریابی هوشمند
وقتی شما از سیستم مدیریت محتوا در شرکت خود استفاده می کنید، در کمترین زمان ممکن می توانید با آگاهی از شکست های اخیر رقبا از طریق منابع موثق، مشتریان بالقوه خود را از آخرین اقدامات بی اثر آنها آگاه سازید و سهم بیشتری از بازار هدف را در اختیار بگیرید. شکی نیست که اطلاع رسانی به موقع می تواند میزان بازدید از سایت شما را تا حدود زیادی افزایش دهد و در نتیجه شما می توانید با رصد کردن وب سایت های رقبا و اطلاع از مزایای رقابتی آنها، در کمترین زمان ممکن به انعکاس موفقیت های اخیر خود از طریق سایت خبری تان بپردازید که به این طریق از شانس بیشتری برای جذب مشتریان جدید برخوردار خواهید بود. خوشبختانه سازمان ها با اعلام اخبار موفقیت آمیز خود از طریق وب سایت هایشان، امکان بهره برداری آسان از اطلاعاتشان را برای رقبا مهیا ساخته اند و تنها کافی است تا با رویت روزانه وب سایت های آنها در تدوین استراتژی های بازاریابی جدید خود وارد عمل شوید. پس بهتر است تنها به انعکاس مطالبی بپردازید که موجب افزایش رضایت مشتریانتان می شود و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار رقبایتان قرار نمی دهد.
4- امکان بازاریابی فردی
خوشبختانه سیستم مدیریت محتوا شرکت ها را به ابزارهای لازم برای بازاریابی فردی مجهز می سازد. ارزیابی فردی به توانایی یک وب سایت در سازماندهی اطلاعات و تبلیغاتش با سطح انتظار هر کاربر خاص اطلاق می شود، بدین ترتیب شما می توانید با راه اندازی بخش مدیریت اعضا به هر یک از مشتریان خاص خود یک کد کاربری و رمز عبور ارائه دهید تا آنها با اطمینان بیشتری نسبت به انتشار نیازهای سازمانی شان در وب سایت شما اقدام کنند. با این کار شما می توانید اعتبار بیشتری برای شرکت تان در جهت ارتقای رضایت مشتریان فراهم سازید و به جایگاه تک تک آنها در مسیر پیشرفت تان هویت بخشید.
5- مدیریت ارتباط با مشتریان
برای آنکه بتوانید در فروش محصولاتتان توفیق بیشتری کسب کنید باید از میزان فروش دقیق محصولات، تعداد مشتریان، میزان بازدید از سایت، پرفروش ترین و کم فروش ترین محصولات، جغرافیا و حیطه فعالیت مشتریان و... آگاه کافی داشته باشید. یک سیستم مدیریت محتوا شما را قادر می سازد با راه اندازی یک فروشگاه آنلاین و فروش تمامی محصولاتتان از طریق پرداخت الکترونیکی امکان خرید مشتری را سهولت بخشید و خود نیز زمان کمتری را به ارزیابی میزان فروش تان اختصاص دهید چرا که با بررسی بخش مدیریت وب سایتتان می توانید از تعداد بازدیدها، میزان فروش، هویت مشتریان، سفارشات جدید و پیشنهادات آنها بدون صرف هزینه مطلع شوید.
6- کاهش هزینه های نگهداری وب سایت
وقتی شما می توانید با آموزش کارکنان بخش وب سایت خود تمامی تغییرات لازم در وب سایتان را بدون صرف هزینه های بیرونی در داخل شرکت صورت دهید، آیا باز هم حاضرید سرمایه خود را برای هر تغییر کوچکی در محتوای وب سایتتان بی جهت هدر دهید. کاملاً روشن است وقتی از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنید و تنها یک بار برای مالکیت آن و آموزش کارکنانتان هزینه کرده اید، دیگر لازم نیست هزینه های چندباره ای برای به روز رسانی وب سایتتان متقبل شوید.
7- به روزرسانی فعالیت های سازمانی
با استفاده از سیستم مدیریت محتوا می توانید امکان نمایش مطالب متفاوت را در بازه های زمانی مختلف در وب سایتتان فراهم آورید. بدین ترتیب شما می توانید در یک فاصله زمانی معین، بخشی از فعالیت هایتان را در صفحه اصلی به نمایش درآورید و با گسترش حجم فعالیت هایتان مبنی بر جذب مشتریان معتبر جدید و همین طور ارائه محصولات نو به بازار، توجه همگان را به خود جلب کنید. فراموش نکنید مشتری با تماشای اخبار چندماه گذشته شما در وب سایت کنونی تان تنها چیزی که برداشت می کند بر نبود اخبار جدید از کسب و کار شما دلالت دارد.
8- مدیریت ارتباط با همکاران 
همانطور که می دانید استفاده از لینک های مرتبط نقش به سزایی در افزایش بازدید از سایت و ارتقای رتبه آن در نزد موتورهای جست وجو دارد. پس با مدیریت لینک های همکارانتان می توانید در هر زمان که قصد حذف یکی از آنها را داشتید، به راحتی اقدام کنید. اغلب مشاهده می شود با گسترش فعالیت های یک شرکت، همکارانش موضع جدیدی اتخاذ می کنند و سعی در حرکت موازی با آن شرکت دارند و به هر طریقی سعی می کنند تا از ورود بازدیدکنندگان شان به وب سایت همکارشان جلوگیری کنند لذا توصیه می شود هر روز از لینک خود در وب سایت های همکارانتان مطمئن شوید و اگر پی بردید که آنها علاقه ای به ادامه همکاری با شما ندارند و لینک شما را عملاً از کار انداخته اند، شما هم از معرفی لینک آنها به بازدیدکنندگان تان خودداری کنید و به فکر ارتباط با همکاران جدیدی باشید.
9- بهره گیری موثر از تبلیغات اینترنتی
با افزایش روبه رشد وب سایت ها و گرایش روزافزون مصرف کنندگان به خرید آنلاین، تبلیغات اینترنتی نیز از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است. یکی از ویژگی های مهم سیستم مدیریت محتوا امکان تبلیغ وب سایت از طریق نمایش بنرهای تبلیغاتی، ارسال خبرنامه و ای میلی های فارسی و ارسال پیامک های گروهی برای بسیاری از کاربران اینترنت است. شما می توانید با طراحی بنرهای اثرگذار در حد فاصل زمانی معین نسبت به معرفی آخرین محصولات جدید خود اقدام کنید، از طریق ارسال خبرنامه های الکترونیکی مشتریانتان را از آخرین اخبار صنعت خود آگاه سازید و با ارسال ای میل یا پیامک های فارسی از آنها دعوت کنید تا از پیشرفت فعالیت های شما دیدن کنند.
10- مدیریت ارتباطات بین المللی
با توجه به اینکه یکی از اهداف شرکت ها رسیدن به پای میز مذاکرات بین المللی و برقراری ارتباط با مشتریان خارجی است، کسب و کار مجازی به مدد شرکت ها آمده تا آنها بتوانند به راحتی و با کمترین هزینه از طریق اینترنت با مشتریان خود در سرتاسر جهان ارتباط موثر برقرار کنند. از این رو با برخورداری از سیستم مدیریت محتوا می توان با راه اندازی صفحه زبان ها، وب سایت خود را به چند زبان بین المللی مجهز کرد و در نتیجه آن به کسب و کار در بازارهای هدف خارجی پرداخت. در این خصوص توصیه می شود که بیشتر از زبان هایی استفاده کنید که بیشترین سهم بازار هدف شما را شامل می شوند.

No comments:

Post a Comment