Friday, December 3, 2010

قوانین بازاریابی الکترونیکی


بازاریابی از طریق پست الکترونیک مقوله ی جدیدی است، اصول، قواعد و قوانینی دارد که رعایت آنها امری ضروری و اجباری است. با رعایت آن اصول است که می توان موفق شد.
در عصر «کار حرفه ای و سرعت در انجام کار»، توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که بازیگران، بایستی اصول، قواعد و قوانین بازی را نیز بخوبی بدانند. متاسفانه در ایران، بسیاری از شرکت ها و موسسات، بی آن که به قواعد بازی توجه کنند، شروع به بازی می کنند . . .
اصول در اکثر موارد به جای معرفی، تبلیغ یا جا انداختن علامت تجاری «مشتری»، باعث «بدنامی» و «ضد تبلیغ» محصول یا خدمات مشتری خود می شوند. آنها بسادگی نمی دانند که چگونه باید وارد گود «بازاریابی الکترونیکی» E-Marketing شد بی آن که مارک Spammer خورد. ارسال کنندگان نامه های الکترونیکی ناخواسته با این گونه اقدامات خود نه تنها مشکلی از مشکلات «مشتری» خود حل نمی کنند، بلکه مشکلات بیشتری برایش فراهم می آورند. از دست دادن اعتبار و آبروی اینترنتی، روند رو به رشد سایت های اینترنتی ایرانی است، فقط به دلیل همان مشکل دیرینه است که آدم های بی تخصص، بی توجه و بی اطلاع از قواعد و قوانین بازی روی به این بازی پر حادثه و پرمخاطره آورده اند.
در سال، در ایالات متحده و در اکثر کشورهای اروپایی و حتی همین اخیراً در نزدیکی خودمان در دبی، برای معرفی، توضیح و آموزش هر یک از اصول، قواعد و قوانینی که باید در «بازاریابی الکترونیکی» و خصوصاً «بازاریابی از طریق پست الکترونیک» توسط «بازاریاب» رعایت شود، ساعت ها و گاه روزها سمینار و کارگاه های آموزش برگزار می شود و تازه وارد ها و نوآمدگان و حتی «بازاریاب های الکترونیکی حرفه ای با سابقه» در آن جلسات و سمینار ها شرکت می کنند تا اطلاعاتشان نسبت به آنچه که بر روی اینترنت گاه به صورت لحظه ای در حال تحول و تکامل است یعنی تمام آن جنبه های مربوط به «کار» بر روی اینترنت و «تجارت الکترونیکی» یا «دولت الکترونیکی» و نیز شیوه های نوین بازاریابی و تبلیغات اینترنتی به روز و به هنگام شود.
آنگاه که آنها در حال برگزاری و شرکت در این سمینارها و جلسات هستند، در همین ایران خودمان، در برخی فروشندگان و مغازه های کامپیوتری در پاساژهایی آن چنانی و این چنینی، علناً سرگرم فروش برنامه های Hack و Crack و Email Harvester ها و لیست بلند بالای کاربران ایرانی و خارجی اینترنتی هستند. کدامیک از مراجع قانونی، چنین مجوزهایی را برای این فروشگاه ها و حتی برخی شرکت ها صادر کرده اند که آنها می توانند به همین راحتی در این حوزه تخصصی و حساس فعالیت کنند سوالی است که معلوم نیست چه کسی به آن پاسخ خواهد داد. آنگاه که آنها در حال برگزاری و شرکت در سمینارها و جلسات آشنایی با اصول و قواعد بازاریابی های درست و قانونمند اینترنتی هستند، برخی بی خبران و ناآگاهان از قضایا با استفاده از برنامه های ارسال انبوه نامه های الکترونیکی، کاربران اینترنتی (چه ایرانی و چه خارجی) را هدف آماجی از نامه های تبلیغی خود قرار داده اند و تازه این طرف و آن طرف آگهی می زنند و صراحتاً اعلام می کنند که «بر روی اینترنت و با Email بازاریابی اینترنتی» می کنند.
نا آگاهی و عدم اطلاع از اصول، قواعد و قوانین «بازاریابی اینترنتی» نه تنها خود این به اصطلاح «بازاریاب های قلابی اینترنتی» را در آینده ای نه چندان دور به زحمت و دردسر می اندازد، بلکه بیشتر و متاسفانه باعث «بی اعتبار» شدن و «بد سابقه» شدن مشتریان (از همه جا بی خبر) آنها می شود.
مهمترین اصل در بازاریابی از طریق پست الکترونیک یا Email Marketing آن است که ارسال کننده پیام های بازرگانی بایستی قبلاً از مخاطب «اجازه بگیرد» یا به عبارت دیگر «مخاطب یا کاربر اینترنتی» خود دریافت «خبرنامه ها و نامه های تبلیغی» آن شرکت ارسال کننده را با تنظیم و تکمیل فرم ها و طی مراحلی درخواست کرده باشد. و این همان چیزی است که کمتر شرکت یا سایت تبلیغی اینترنتی زحمت رعایت آن را به خود داده است.
بی رویه، پشت سر هم و بدون داشتن «اجازه صریح و شفاف» از مخاطبین، شرکت هایی به نام «تبلیغ اینترنتی» سیلی از نامه ها و خبرنامه های الکترونیکی خود را به سوی شرکت ها و آدرس های اینترنتی که در اختیار دارند (یا خریداری کرده اند) روانه می سازند. البته این موضوع، مساله ای نیست که تنها در ایران رخ می دهد، اسپم کننده های بسیاری در سرتاسر دنیا سرگرم این کار هستند و خبرنامه های تبلیغاتی خود را به این سو و آن سو ارسال می کنند، اما این حرکت در کل محکوم است و شرکت های معتبر، هیچگاه نامه یا خبرنامه ای را بدون «درخواست» و «اجازه» صریح و قاطع (در برخی موارد پس از حداقل دو بار تایید مخاطب) برای کسی (در اینجا کاربر اینترنتی که دارای آدرس پست الکترونیکی است) ارسال نمی کنند.
بازاریابی از طریق پست الکترونیک مقوله ی جدیدی است، اصول، قواعد و قوانینی دارد که رعایت آنها امری ضروری و اجباری است. با رعایت آن اصول است که می توان موفق شد.
تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی الکترونیکی
به طور کلی شبکه های اجتماعی به عنوان ساختارهای اجتماعی ساخته شده از گره ها می­باشند که معمولا افراد یا سازمان ها به وسیله یک یا چند نوع خاص ارتباط مثل تبادلات مالی،دوستی،تجارت،احساسات،تعصبات،سرگرمی­ها و عادات بهم مرتبط می­شوند.شبکه های اجتماعی مردم را با همه­ی علاقه مندی های متفاوت به هم متصل میکنند. یکی از ناحیه های گسترش­یافته در استفاده از این شبکه ها محیط های صنفی و به صورت شرکت درآمده می باشد.
محققان اجتماعی سالیان زیادی به این سوال اساسی که چگونه تمایلات،رفتارها و نوآوری­ها از طریق شبکه های اجتماعی گسترش پیدا می­کنند علاقه مند بوده اند.
مدل های شبکه های اجتماعی بیشتر وصفی و توصیفی هستند تا پیشگویانه و در سطح های بسیار درشت و عموما با تعداد کمی از پارامترهای جهانی ساخته می شوند و برای پیشگویی واقعی از رفتارهای آینده مناسب نیستند.در گذشته به علت کم بودن تعداد شبکه های در دسترس برای مطالعات آزمایشی و تجربی و نیز اینکه اطلاعات کمی در مورد گره ها وجود داشت با کمبود اطلاعات زیادی مواجه بودیم.خوشبختانه رشد و افزایش اینترنت این تراژدی را تغییر داد.
امروزه حجم عظیمی از اطلاعات در شبکه های اجتماعی، بلاگ ها،سایت های تسهیم اطلاعاتی و سایت های شبکه های اجتماعی و نیز بازی های آنلاین در دسترس هستند.
این شبکه ها عموما دارای ده ها هزار تا میلیون ها گره بوده و اغلب شامل مقدار زیادی از اطلاعات کافی برای ساخت چنین گره هایی می باشند.
شبکه های اجتماعی گرایشی جدید در بازاریابی الکترونیکی :
در دنیای بازاریابی الکترونیکی مدل های کسب و کار جدیدی معرفی شده اند و گرایشات جدیدی نیز در حال ظهور می­باشند.یکی از آخرین گرایشات،وب سایت های شبکه های اجتماعی هستند که نه تنها تعداد زیادی کاربر و بازدید کننده را جذب کرده­اند بلکه مکانی برای قرار دادن تبلیغات آنلاین شرکت ها و کمپانی های مختلف می باشد.
کسب و کارها استفاده از شبکه های اجتماعی را به عنوان راهی برای کمک به ارتباط کارکنان،مشتریان برای به دست آوردن اطلاعات و کمک را آغاز کرده اند. کمپانی های کسب و کار از سرویس های شبکه های اجتماعی برای حمایت از محصولات خود و یا سرویس دهی به مشتری به عنوان گرایشی جدید استفاده می کنند. علاوه بر شبکه های اجتماعی استفاده شده به وسیله کمپانی­ها، فراهم آوردن سرویس­های کارمندان یا مشتری­ها، شبکه های اجتماعی آنلاین محبوب مثل Ning.com تبلیغات آنلاین از خرده فروشی­ها و شرکت­های دیگر  را جذب می کنند. قرار دادن تبلیغات آنلاین در وب سایت های شبکه­های اجتماعی از مزیت حجم بازدید بالای مشتریان بالقوه بهره مند خواهند شد. اکثر کسب و کارهای آنلاین از مدل­های درآمدی چندگانه استفاده می کنند و تقریباً تمام وب سایت های شبکه های اجتماعی از مدلهای درآمدی تبلیغات، حق اشتراک و کارمزد پیوند استفاده می کنند. ولی منبع درآمد اصلی شبکه های اجتماعی آنلاین تبلیغات و کارمزد پیوند می باشد. حق اشتراک سهم کمتری در میزان درآمد آن ها دارد .
آیا شبکه های اجتماعی تجارت الکترونیک را بهبود می بخشد؟
شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار مهمی بر چگونگی ارتباط کاربران اینترنت دارند. امروزه کاربران اینترنت به دنبال تحقیق و تقسیم اطلاعاتشان هستند. نتایج نشان می دهد هنگامی که اکثر کاربران در شبکه های اجتماعی درگیر نباشند، آنهایی که با دوستانشان از طریق شبکه های اجتماعی تراکنش و داد و ستد دارند، معمولاً منفعت های مهمی در فرم رضایت بالاتر کاربران  بدست می آورند. کاربران به این شبکه­ها ملحق شده،پروفایل­های خود را منتشر و پشتیبانی کرده و ارتباطاتی را با دوستانشان ایجاد می کنند.
نتیجه این ارتباطات اجتماعی سندی است که نشان دهنده سطح و مقدار اعتماد ایجاد شده بین کاربران مرتبط می باشد . افراد بسیاری معتقدند که افزایش بازارهای آنلاین با خصوصیات و ویژگی های شبکه های اجتماعی باید اعتماد مابین طرفین تراکنش و رضایت کاربران را بهبود بخشد.
مشتریان بازارهای آنلاین سنتی مانند craigs list ، eBayبه طور معمول با افرادی کاملاً غریبه داد و ستد انجام میدهد که بنابراین آن­ها را در برابر متقلّبین آسیب پذیر می نماید.در حالی که یک بازار اجتماعی ویژگی های شبکه های اجتماعی را با جامعه خرید آنلاین جمع کرده و به مشتریان اجازه خرید از دوستان یا دوستان دوستانشان را می­دهد.
برای ارزیابی تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازارهای آنلاین ارتباط کاربران و رفتار آن­ها از  طریق یک پایگاه داده­ای بزرگ از کاربران overstock Auction مورد مطالعه قرار گرفته است.
Overstock Auction یک خانه حراجی مشابه با UBID و eBay می باشد. ولی از لحاظ اجتماع شبکه های اجتماعی،با جامعه بازار،تک و منحصر به فرد می باشد. همانند دیگر شبکه های اجتماعی این حراجی نیز کاربران را تشویق به ایجاد یک پروفایل از طریق یک صفحه اختصاصی همراه با تاریخچه فردی ، عکس و ارتباط با دوستان می نماید.ولی بر عکس شبکه های اجتماعی معمولی این سایت شامل اولویت های خرید و سیاست های بازگشت می باشد.
Overstock Auction از اعضای ۲ شبکه مختلف حمایت و پشتیبانی می­کند. کاربران می توانند از طریق ایجاد رابطه دوستی با سایر کاربران،عضو شبکه اجتماعی شوند و کاربرانی که آیتم هایی را خرید یا فروش می نماید قسمتی از شبکه کسب و کاری خواهند شد.جایی که هر لینک،۲ کاربر را که در آن تراکنش سهیم و دلالت داشته اند را بهم متصل می کند.
برای هدایت و راهنمایی تصمیم گیری­های مالی آن ها،این وب سایت اطلاعات کاربران برای چگونگی ارتباط با هر شرکت تجاری بالقوه ای را پیشنهاد می­دهد.
Overstock Auction شبکه­ای اجتماعی و خرده­فروشی آنلاین با چهار صد هزار کاربر است که نام تجاری کالاها را پیشنهاد و قیمت آن­ها را از طریق اینترنت کاهش و تخفیف قائل می شود.
گراف و آنالیز ارتباطی در Over stock:
گراف شبکه کسب و کار دارای ۳۹۸۹۸۹ کاربر در حالی که گراف شبکه شخصی دارای ۸۵۲۰۰ کاربر می باشد. ۵۲۴۸۴ کاربر هر دو شبکه شخصی و کسب و کاری را دارا می باشند و بر این نکته دلالت دارد که % ۸۶ از کاربران شبکه کسب و کار در Over stock دارای شبکه شخصی نمی باشند. بنابراین اکثر کاربران علاقه­مند به تراکنش های مالی بوده و ناآگاه و یا بی علاقه به شبکه اجتماعی Over stock می باشند .
قواعد بازاريابي الكترونيكي
عصر «كار حرفه اي و سرعت در انجام كار»، توجه به اين نكته بسيار حائز اهميت است كه بازيگران، بايستي اصول، قواعد و قوانين بازي را نيز بخوبي بدانند. متاسفانه در ايران، بسياري از شركت ها و موسسات، بي آن كه به قواعد بازي توجه كنند، شروع به بازي مي كنند و در اكثر موارد به جاي معرفي، تبليغ يا جا انداختن علامت تجاري «مشتري»، باعث «بدنامي» و «ضد تبليغ» محصول يا خدمات مشتري خود مي شوند.
آنها بسادگي نمي دانند كه چگونه بايد وارد گود «بازاريابي الكترونيكي» E-Marketing شد بي آن كه مارك Spammer خورد. ارسال كنندگان نامه هاي الكترونيكي ناخواسته با اين گونه اقدامات خود نه تنها مشكلي از مشكلات «مشتري» خود حل نمي كنند، بلكه مشكلات بيشتري برايش فراهم مي آورند. از دست دادن اعتبار و آبروي اينترنتي، روند رو به رشد سايت هاي اينترنتي ايراني است، فقط به دليل همان مشكل ديرينه است كه آدم هاي بي تخصص، بي توجه و بي اطلاع از قواعد و قوانين بازي روي به اين بازي پر حادثه و پرمخاطره آورده اند.
در سال، در ايالات متحده و در اكثر كشورهاي اروپايي و حتي همين اخيراً در نزديكي خودمان در دبي، براي معرفي، توضيح و آموزش هر يك از اصول، قواعد و قوانيني كه بايد در «بازاريابي الكترونيكي» و خصوصاً «بازاريابي از طريق پست الكترونيك» توسط «بازارياب» رعايت شود، ساعت ها و گاه روزها سمينار و كارگاه هاي آموزش برگزار مي شود و تازه وارد ها و نوآمدگان و حتي «بازارياب هاي الكترونيكي حرفه اي با سابقه» در آن جلسات و سمينار ها شركت مي كنند تا اطلاعاتشان نسبت به آنچه كه بر روي اينترنت گاه به صورت لحظه اي در حال تحول و تكامل است - يعني تمام آن جنبه هاي مربوط به «كار» بر روي اينترنت و «تجارت الكترونيكي» يا «دولت الكترونيكي» و نيز شيوه هاي نوين بازاريابي و تبليغات اينترنتي - به روز و به هنگام شود.
آنگاه كه آنها در حال برگزاري و شركت در اين سمينارها و جلسات هستند، در همين ايران خودمان، در برخي فروشندگان و مغازه هاي كامپيوتري در پاساژهايي آن چناني و اين چنيني، علناً سرگرم فروش برنامه هاي Hack و Crack و Email Harvester ها و ليست بلند بالاي كاربران ايراني و خارجي اينترنتي هستند. كداميك از مراجع قانوني، چنين مجوزهايي را براي اين فروشگاه ها و حتي برخي شركت ها صادر كرده اند كه آنها مي توانند به همين راحتي در اين حوزه تخصصي و حساس فعاليت كنند سوالي است كه معلوم نيست چه كسي به آن پاسخ خواهد داد.
 آنگاه كه آنها در حال برگزاري و شركت در سمينارها و جلسات آشنايي با اصول و قواعد بازاريابي هاي درست و قانونمند اينترنتي هستند، برخي بي خبران و ناآگاهان از قضايا با استفاده از برنامه هاي ارسال انبوه نامه هاي الكترونيكي، كاربران اينترنتي (چه ايراني و چه خارجي) را هدف آماجي از نامه هاي تبليغي خود قرار داده اند و تازه اين طرف و آن طرف آگهي مي زنند و صراحتاً اعلام مي كنند كه «بر روي اينترنت و با Email بازاريابي اينترنتي» مي كنند.
نا آگاهي و عدم اطلاع از اصول، قواعد و قوانين «بازاريابي اينترنتي» نه تنها خود اين به اصطلاح «بازارياب هاي قلابي اينترنتي» را در آينده اي نه چندان دور به زحمت و دردسر مي اندازد، بلكه بيشتر و متاسفانه باعث «بي اعتبار» شدن و «بد سابقه» شدن مشتريان (از همه جا بي خبر) آنها مي شود.
مهمترين اصل در بازاريابي از طريق پست الكترونيك يا Email Marketing آن است كه ارسال كننده پيام هاي بازرگاني بايستي قبلاً از مخاطب «اجازه بگيرد» يا به عبارت ديگر «مخاطب يا كاربر اينترنتي» خود دريافت «خبرنامه ها و نامه هاي تبليغي» آن شركت ارسال كننده را با تنظيم و تكميل فرم ها و طي مراحلي درخواست كرده باشد. و اين همان چيزي است كه كمتر شركت يا سايت تبليغي اينترنتي زحمت رعايت آن را به خود داده است. بي رويه، پشت سر هم و بدون داشتن «اجازه صريح و شفاف» از مخاطبين، شركت هايي به نام «تبليغ اينترنتي» سيلي از نامه ها و خبرنامه هاي الكترونيكي خود را به سوي شركت ها و آدرس هاي اينترنتي كه در اختيار دارند (يا خريداري كرده اند) روانه مي سازند.
 البته اين موضوع، مساله اي نيست كه تنها در ايران رخ مي دهد، اسپم كننده هاي بسياري در سرتاسر دنيا سرگرم اين كار هستند و خبرنامه هاي تبليغاتي خود را به اين سو و آن سو ارسال مي كنند، اما اين حركت در كل محكوم است و شركت هاي معتبر، هيچگاه نامه يا خبرنامه اي را بدون «درخواست» و «اجازه» صريح و قاطع (در برخي موارد پس از حداقل دو بار تاييد مخاطب) براي كسي (در اينجا كاربر اينترنتي كه داراي آدرس پست الكترونيكي است) ارسال نمي كنند.
بازاريابي از طريق پست الكترونيك مقوله ي جديدي است، اصول، قواعد و قوانيني دارد كه رعايت آنها امري ضروري و اجباري است. با رعايت آن اصول است كه مي توان موفق شد.
5 مرحله برنامه ریزی در بازاریابی الکترونیکی
آیا شما برنامه ای برای برنامه ریزی در سایت خود دارید؟ اگر نه اکنون وقت آن است که درباره توسعه یک برنامه به تفکر بپردازید. برنامه بازاریابی به شما کمک می کند که برای برنامه های روزانه و طولانی مدت خود تصمیمات درستی بگیرید.
طراجی برنامه بازاریابی کار سخت و دشواری نیست و حتی به مدرک بازاریابی و تجربیات فراوان نیاز ندارد.
شما هم می توانید این کار را انجام دهید. اگر چه لازم است برای برنامه خود به اندازه کافی وقت بگذارید. ساختن طرح کلی بازاریابی در یک فرایند پنج مرحله ای قابل تهیه است.
مرجله اول: جمع اوری و تحلیل اطلاعات.
شما به اطلاعاتی راجع به شرکت، رقبا، مشتریان و دیگر عوامل موثر در صنعت نیاز خواهید داشت. این شامل همه ان چیزهایی است که شما می توانید در باره چگونگی تاثیرات گسترش اینترنت در صنعت و حرفه خود بدست اورید یعنی ارتباط ان را با مواردی همچون تولیدات، توسعه، اساس قیمت گذاری و راهکارهای توزیع مورد بررسی قرار دهید.
بواسطه ای اطلاعات شما می توانید کسب و کار و تحلیل های سازمان تجارت جهانی را به اجرا بگذارید و به خوبی مشتریان هدف خود را شناسایی کنید.
مرحله دوم:چالش اصلی خود را به کنکاش بگذارید.
چالش های اصلی مربوط به اینترنت که قصد دست یابی به آنها را دارید بنویسید. استناد به این چالش های اساسی به شما کمک خواهد کرد که بتوانید بر روی هدف خاصی تمرکز کنید زمانی که در حال بسط دادن برنامه کلی خود هستید.
شما می توانید این چالش ها را در قالب سوالاتی مطرح کنید. ما چگونه می توانیم..............................؟
زمانی که برنامه کلی بازاریابی وب سایت شما تکمیل شد جواب این سوالات مربوط به چالش های اساسی شما را خواهد داد.
مرحله سوم: اهداف وب سایت خود را طراحی کنید.
اهداف شما می تواند به این سوال که چگونه خواهید توانست بر چالش های اساسی بازاریابی خود چیره شوید در شرایط کلی پاسخ دهد.
اگر چالش اساسی در مروبط به سایت شرکت شما این است که چگونه وب سایت شما می تواند برای کاربران کسب و کار ایجاد کند به طور مثال یک هدف یرای برنامه ریزی بازاریبی وب سایت شما می تواند بالا بردن و زیاد کردن خدمات بر خط بواسطه درست کردن سایت های پویا و علاقمند کردن مشتریان باشد.
مرحله چهارم: استراتژی خود را طراحی کنید.
استراتژی ها از اهداف شما حمایت خواهند کرد. استراتزی ها تعریف کننده شیوها و راهکارهای کلی برخورد با اهداف هستند. به عنوان مثال استراتزی لازم برای حمایت از هدفی که در بالا ذکر شد می تواند شامل:
1- بهبود بخشیدن ارتباطات، اطلاعات و آموزش های برخط باشد.
2- پویا کردن و جذاب کردن سازمان در اینترنت باشد
3- استفاه از امکانات موجود وب سای برای برقراری ارتباط با مشتریان موجود.
مرحله 5:ا نتخاب تاکتیک
تاکتیک جایی پیاده سازی می شود که حرکتی صورت پذیرد. تاکتیتک چیزی است که شما می توانید با استفاده از آن به استراتژی های خود حیات ببخشید.
تاکتیک برای استراتزی شما 2 ذکر شده در مثال بالا (بهبود بخشیدن ارتباطات، اطلاعات، و آموزش های بر خط) می تواند شامل:
1- به اشتراک گذاشتن تجربیات و مشاهدات شما در کسب و کارتان بوسیله شرکت دادن دیگران در تابلوهای گفتگو
2- ارائه دادن یک خیرنامه الکترونیکی بوسیله ایمیل
3- ثبت نام کردن سایت در موتورهای جستجو ولیست های تخصصی
بعد از اینکه طرح اولیه شما آماده شد شما باید آن را در جریان کار به اجرا بگذارید. افزایش کارایی و انطباق نیاز به دریافت پاسخ و نتیجه مطلوب دارد تا بتواند تغییرات و دگرگونی های مورد نظر را ایجاد نماید. بسیاری از شرکتها برنامه بازاریابی خود را به صورت سالیانه ارتقا می بخشاند و مورد بازبینی قرار می دهند. زمانی که برنامه بودجه بندی برای سال جدید را آغاز می کنند و مروری بر برنامه های کسب و کار شرکتشان میکنند.
۷۰ نکته برای موفقیت در بازاریابی الکترونیکی
بازاریابی الكترونیكی مهمترین بخش كسب و كارهای اینترنتی است و برای موفقیت در اینگونه كسب و كارها باید توجه زیادی به آن داشت.
در این مقاله بصورت خلاصه ۷۰ نكته مهم برای موفقیت در بازاریابی الكترونیكی بیان شده است. پس از خواندن هر یك از این نكات كمی تأمل كنید! چه ایده هایی به ذهن شما می رسد؟
یك موقعیت منحصر به فرد و بی همتا در كسب و كار خود ایجاد كنید.
داشتن موقعیت بی همتا در اینترنت مهمتر از محتوای تبلیغاتی شما است.
تنها به كاهش قیمت كالاها در سایت اكتفا نكنید.
قبل از ایجاد و توسعه محصول بازار آن را پیدا نمایید.
به دنبال جماعت حریص و مشتاق به محصول یا خدمات باشید.
سعی نكنید یك بازار جدید ایجاد نمایید.
آزمودن، كلید موفقیت در بازاریابی است.
هدف تمام تبلیغات شما باید افزایش فروش باشد.
حتی تبلیغات مجانی برای شما هزینه بر است.
هر جزء از سایت و یا بازاریابی شما باید بر روی موقعیت بی همتای شما در كار اینترنتی تمركز داشته باشد.
تمامی فعالیتهای خود را در قالب یك استراتژی اصلی قرار دهید.
برای ایجاد جریانهای چندگانه درآمد برنامه ریزی كنید.
كالاهای گرانبهاتر را نیز به كالاهای ارائه شده اضافه نمایید.
بازاری را انتخاب كنید كه نسبت به آن مشتاق هستید.
به محیط خارجی خود نیز فكر كنید!
هیچ تكنیك بازاریابی واقعاً جدید نیست.
به دنبال فرصتهای ساده باشید.
هنگام انتخاب یك كسب و كار از مبارزه طلبی كناره گیری كنید.
سعی نكنید با شركتهای بزرگ و اصلی رقابت كنید.
به دنبال كمبودها بگردید.
طرح خود را بر اساس واقیعت استوار سازید.
مطمئن شوید تمامی صفحات سایت شما برای بازگشت به صفحه اصلی لینك دارند.
گرافیك سایت خود را كاهش دهید.
همواره به تكنولوژیهای جدید جهش نكنید.
برای داشتن Domain خوب هزینه بیشتری بپردازید.
امكان خرید توسط كارتهای اعتباری را در سایت خود قرار دهید.
برای سفارش دهی گزینه های مختلفی را به كاربر پیشنهاد دهید.
فراموش نكنید ارائه كالاهای رایگان كلید فروش است.
كالاهای خوب و با ارزش را بصورت رایگان هدیه دهید.
هر چیزی را بصورت رایگان ارائه ندهید!
جمع آوری نشانی ایمیل افراد یكی از بهترین راههای بازاریابی است.
فرصت ارائه بازخورد برای كاربران سایتتان را فراهم كنید.
هر وب سایت باید یك عنوان درشت (سر صفحه) داشته باشد.
نداشتن نامه های فروش تمامی بازاریابی ها را كند می سازد.
سعی كنید از هر بازدید كننده حداقل ۱۰۰۰ تومان درآمد ایجاد كنید.
بر روی مشتریان همیشگی تمركزكنید.
سایت شما باید بر روی مزایا تمركز داشته باشد.
۸۰ درصد از وقت خود را بر روی تهیه عناوین سایت صرف كنید.
سایت شما باید اعتبار را ایجاد كند.
گواهینامه ها و تأییدیه ها كلیدهای اعتبار شما هستند.
یك گارانتی بی قید و شرط را پیشنهاد دهید.
برای افزایش ارزش كالاهای خود انعام نیز در نظر بگیرید.
در فرم سفارش پیشنهادات دیگری را نیز ارائه كنید.
یك دایركتوری از كالاهای پر طرفدار در هارد دیسك خود ایجاد كنید.
هر نكته ای كه در مورد نوشتن نامه های فروش به دستتان می رسد را مطالعه كنید.
یك سیستمی را برای تهیه نامه های فروش ایجاد كنید.
به ایمیلهای خود جنبه شخصی ببخشید.
اطلاعات مناسبی را در نامه های الكترونیكی خود قرار دهید.
همواره یك بانك اطلاعات شخصی از مشتریان خود داشته باشید.
از تبلیغات رایگان برای آزمایش سیستم خود استفاده كنید.
در گروههای مختلف مباحثه شركت نمایید.
مقالاتی را به سایت خود بیفزایید.
كتاب الكترونیكی(ebook) اختصاصی خود را حتماً تهیه كنید.
به دنبال مبادله لینك باشید.
به موتورهای جستجوی اصلی به طور دستی سایت خود را submit نمایید.
نشانی سایت خود را در تمامی كالاها قرار دهید.
نشانی سایت خود را در سربرگ نامه ها و كارت ویزیت خود قرار دهید.
مطبوعات بهترین تبلیغات رایگان برای شما هستند.
پس از گسترش سیستم، برای تبلیغات پول بپردازید.
بنرهای تبلیغاتی خود را بصورت محاوره ای بسازید.
هر تبلیغاتی را كدبندی و آزمایش كنید.
از عناوین مشابه سایت در بنرهای تبلیغاتی استفاده كنید.
تبلیغات offline نتایج بهتری را ممكن است به همراه داشته باشد.
كارت پستال شما را بهتر در معرض دید قرار می دهد.
تبلیغات در مجله بسیار مؤثر است.
مقالاتی را به روزنامه ها و مجلات ارسال كنید.
به اطراف خود برای دستیابی به ایده های محصولات نظر داشته باشید.
اطلاعات ویدئویی درباره كالاهای خود تهیه كنید.
در سایت خود بخش عضویت نیز قرار دهید.
به دنبال پروژه های سریع و راحت باشید.

نکاتی در مورد بازاریابی الکترونیکی

تحقیقات ثابت کرده است که مشتریان هر روز بیشتر از قبل به ارزش بازاریابی الکترونیکی پی برده وحتی این روش را به دیگر روش های بازاریابی ترجیح می دهند راهکارهای مناسب برای آنکه مشتریان پیام های الکترونیکی شما را بخوانند تحقیق اخیر Doubleclick در سال ۲۰۰۴ با عنوان” ارسال پیام های الکترونیکی به مشتریان” احساس و نظر دریافت کنندگان این پیام ها را در باب بازاریابی الکترونیکی به شکلی جالب توجه بازگو می کند و همچنین راهکار های موثر در ایجاد بازدهی بیش تر را برای بازاریابی الکترونیکی پیشنهاد می کند.
بر اساس این تحقیق مشتریان هر روز بیشتر از قبل به ارزش بازاریابی الکترونیکی پی برده وحتی این روش را به دیگر روش های بازاریابی ترجیح می دهند: ۵۴% عقیده دارند که بازاریابی اینترنتی باید جایگزین بازاریابی تلفنی شود. ۴۵% معتقدند بازاریاب اینترنتی باید جایگزین تماس های تلفنی فردی شود. ۴۰% آن ها پست الکترونیکی را به پست معمولی ترجیح می دهند. ۳۳% می خواهند پست الکترونیکی نقش تقاضاها وفرم های خرده فروشی را به عهده بگیرند. این بررسی همچنین رشد شعور و آگاهی دریافت کنندگان پیام های الکترونیکی را در کنترل inbox وبه طور خاص پیام هایی که آن ها را می گشایند وبه آنها پاسخ می دهند را نشان می دهد: “شناسایی فرستنده و موضوع مطرح شده ، کلیدهای اساسی بازاریابی الکترونیکی موفق هستند، چراکه هردو تاثیری چشم گیر درایجاد علاقه فرد به باز کردن پیغام دارند.” حال چگونه می توان به اطلاعات مربوط به این موضوع دست یافت وآن را در فعالیت های بازاریابی الکترونیکی و جذب مشتری به کار برد؟ در قدم اول اطمینان حاصل کنید دریافت کنندگان پیام ها شما را می شناسند. ۶۴% پاسخ دهندگان به پرسش های این تحقیق ، محل ذکر آدرس را به عنوان مهم ترین عامل تحریک کننده به گشودن emailها نام می برند. (منبع:Doubleclick)
1- علامت مشخصه ی تجارتی خود را در محل ذکر آدرس بگنجانید. در محل آدرس برای معرفی بهتر خود نام، نام شرکت، نوع تولیدات شرکت وخدمات مربوطه (همه ی اطلاعات مورد نیاز مشتری) را ذکر کنید. مهم ترین بخش کار همین قسمت است. نام وآرم شرکت، گیرنده ی پیام را از صحت و قابل اطمینان بودن پیام و فرستنده آن مطمئن می سازد و به خصوص در صورت تداوم این روابط، شناخت وصداقت ایجاد می کند.
۲-  آرم شرکت را در خط معرفی موضوع بیاورید. ممکن است آرم شرکت را به هنگام معرفی موضوع ضمیمه کنید. این روش زمانی بکار می آید که آرم را در محل آدرس ذکر نکرده باشید.
۳-  اطمینان حاصل کنید که آن چه مورد نیاز مشتران است به آنها عرضه می کنید. “میزان تمایل افراد در پاسخ به این پیام های الکترونیکی بسته به این است که موضوعات تا چه حد بر علایق خاص افراد متمرکز شده باشند (%۷۲)، در این بین ۶۸ درصد پاسخ دهندگان به سوالات برقراری ارتباط را مهم دانستند. واضح است که گیرندگان پیام اولویت های خود را مد نظر دارند.” (منبع: doubleclick)  طبیعتاً در مورد یک پیام الکترونیکی به دلیل امکان ارتباط مستقیم و سرعت آن ، بیش تر احتمال می رود که دریافت کننده ی پیام آن را باز کرده، خوانده و به مطالب آن توجه کند. موضوعات دلخواه و تنوع ارتباطات بازاریابی الکترونیکی در مورد هر شغل و هر مخاطب متفاوت است. خود شما چطور از برخی مسایل سر درمی آورید. بدیهی است که با سوال پرسیدن می توانید مشکل را حل کنید. پرسش را می توان هم به شکل رسمی و هم غیررسمی انجام داد. مطمئن باشید مشتریان شما از انتشار عقاید و اولویت های مورد نظرشان بسیار خرسند شده و از این که از آن ها نظرخواهی شود، راضی خواهند بود. از همه مهم تر این که می توانید از این اطلاعات در تنظیم محتویات پیام های الکترونیکی و برقراری ارتباط صحیح با مخاطب استفاده کنید، که در بیش تر موارد برای مشتریان یکسان بوده و آمار پاسخ گویی به پیام ها را بهبود می بخشد.
۴-  علایق مشتریان. موضوعات مورد علاقه مشتری را در فرم عضویت وب سایت خود جمع آوری و از آن استفاده کنید. گاه ممکن است، وسوسه شده و یک پیام الکترونیکی چند منظوره به تمام مخاطبان بدون توجه به علایق آن ها بفرستید. اما فعالیت های ثبت شده و تحقیق اخیر doubleclick به این نکته اشاره می کنند که از دیدگاه گیرنده ی پیام (تنها چیزی که واقعاً اهمیت دارد) عدم برقراری ارتباط می تواند یک پیام الکترونیکی خوب را به یک هرزنامه تبدیل کند. به این ترتیب برای ترغیب مراجعین، مشتریان یا اعضای شرکت به انتخاب اطلاعات مورد نظرشان، نیاز دارید زمانی را به تهیه موضوع، برقراری ارتباط و تداوم آن اختصاص دهید. در یک کلام اجازه دهید کسی که عضو لیست ایمیل شما می شود، دامنه ی علاقه اش را تعیین کند؛ به عنوان مثال بگذارید مشترکین این نکات را انتخاب کنند. تولیدات یا انواع مختلف خدمات توضیح عملکرد شغلی یا معرفی شرکت نوع ارتباط مورد نظر (به عنوان مثال از طریق خبرنامه، گزارش فروش، آگهی مربوط به خدمات یا تولیدات جدید) هم چنین مشخص کنید، مشتری چه نوع اطلاعاتی دریافت خواهد کرد.
۵-  هیچ فرصتی را برای تحقیق از دست ندهید. دفتر کار یا محل فروش تماس های مربوط به فروش، جلسات، یا به هنگام بررسی حساب ها خدمات مشتری/ ارباب رجوع، خدمات پس از فروش تلفنی کارت ها یا فرم های نظرسنجی
۶-  یک فرم نظرسنجی الکترونیکی بفرستید. نظرسنجی های الکترونیکی از طریق ایجاد امکان جمع آوری نظرات مشتریان، از روشی رسمی موثر و سازمان یافته بوده که مکمل فعالیت های شما در زمینه ی بازاریابی الکترونیکی می باشند. ابزارهای نظرسنجی اینترنتی ZomerangTm راحت و با قابلیت دست رسی بالا هستند و خدمات حمایت از مشتری را در سطوح بالا حتی برای شغل های کوچک و متوسط عرضه می کند.
۷-  از گزارش های تان استفاده کنید. به هنگام استفاده از خدمات بازاریابی الکترونیکی، می توانید گزارش های تان را مرور کرده و به این ترتیب طبق رویه ای منظم روند واکنش مشترکین خود را بررسی کنید. (باز کردن پیام، کلیک روی موضوع، پاسخ به آن، عدم توافق و گاه برخی اعتراض های بیهوده) به عملکردهای موفق بازاریابی الکترونیکی به دقت توجه کنید. فرصت هایی برای شناخت گیرندگان پیغام ها ایجاد کنید. به آن ها توجه کنید. سپس در ارایه ی خدمات مورد نظر آن ها همه ی تلاش خود را بکنید و مطمئن باشید شایسته مخاطبان پاسخ گو و صادق هستید که شما را به اهداف مورد نظرتان خواهد رساند.






No comments:

Post a Comment