اگر آدرس پست الكترونیكی دارید به احتمال زیاد تاكنون خبرنامه هائی از شركتهائی كه با آنها مبادلات تجاری دارید دریافت كرده اید.
" خبرنامه " " خبرنامه الكترونیكی " " مجله الكترونیكی " یا "نامه های الكترونیكی"، همة این واژه ها یك معنی را دربردارند. با وجود اینكه امروزه طیف وسیعی از خبرنامه های مختلف برای افراد فرستاده می شود، اما تمام خبرنامه ها ویژگیهای زیر را دارا هستند:
- دریافت خبرنامه ها از طریق پست الكترونیكی افراد می باشد.
- شركت فرستنده محتوائی را آماده می كند و آن را در قالب از پیش تعیین شده ای برای گروه بزرگی از افراد و شركتها ارسال می كند.
البته برای كارآئی و تاثیرگذاری خبرنامه ها روشهای متفاوتی وجود دارد و از تكنولوژی های مختلف استفاده می شود اما اصل مطلب همین است كه یك نامه الكترونیكی در آن واحد برای عده زیادی از مخاطبین ارسال می شود.
اگر دقیق تر نگاه كنیم 3 بخش اصلی در فرآیند ارسال خبرنامه وجود دارد:
1- محتوا:شامل مطالبی كه در خبرنامه وجود دارد و شیوه نگارش آنها.
2- قالب بندی و طرح: خبرنامه مانند مجلات و نشریات دیگر هرماه باید ظاهر یكسانی داشته باشد. خصوصیاتی مانند فونت، عكسهای گرافیكی، بخش بندی، تیترها، لینكها و غیره نباید در نسخه های مختلف خیلی تغییر نماید.
3- مدیریت ارسال: هنگامی كه بخش های محتوا و قالب خبرنامه ایجاد شد، خبرنامه باید برای گروهی از افراد كه در لیست از پیش تعیین شده ای قرار دارند ارسال شود، این افراد مشتركین شما هستند. در این بخش از كار علاوه بر ارسال خبرنامه وظایف دیگری نیز وجود دارد مانند : حذف یا اضافه كردن مشتركین، فرستادن نامه های مقطعی دیگر علاوه بر خبرنامه، ارسال نامه های اتوماتیك در هنگام آغاز اشتراك یا تغییر مشخصات یا آدرس افراد و جمع آوری و گزارش عملكرد خبرنامه وهمچنین پاسخهای مشتركین به مطالب خبرنامه .
مجموعه این 3 بخش یك خبرنامه را بوجود می آورند.
چرا باید خبرنامه منتشر کنیم؟
منابع خبری می گویند : هزینه بدست آوردن مشتری جدید 5 برابر هزینه نگهداشتن مشتریان سابق است. یك سرمایه گذاری 5 درصدی برای از دست ندادن مشتریان قبلی سود شما را 25 تا 100 درصد افزایش خواهد داد. نامه های الكترونیكی كه با كسب اجازه از افراد برای آنها ارسال می شود 10 برابر نامه های الكترونیكی دیگر تاثیرگذار خواهند بود.
بررسی های انجام شده موضوع ساده ای را مشخص می كند :
از نظر اقتصادی كمك گرفتن از مشتریان قبلی برای افزایش درآمد و سود به صرفه تر از سرمایه گذاری روی افراد جدید است.
لیست اشخاصی كه تاكنون از شما خرید كرده اند به منزله گنجینه ای است كه در اختیار شماست و یك خبرنامه با كیفیت بهترین كلید برای استفاده از این گنجینه می باشد،زیرا:
- خبرنامه، افراد را به وب سایت شما هدایت خواهد كرد و باعث افزایش فروش شما خواهد شد.
ارسال منظم خبرنامه، نام شما را در ذهن مشتری، بازدیدكننده، همكاران و .....زنده نگاه داشته و روشی است بی نظیر و كنترل شده جهت معرفی محصولات و خدمات شما.
- خبرنامه باعث ارتباط طولانی مدت با مشتری و ایجاد حس وفاداری او به شما خواهد شد.رقبای شما می توانند محصولات مشابه شما را عرضه كنند، قیمتهای خود را به قیمت شما برسانند و حتی می توانند ظواهر شركت و تبلیغات خود را مانند شما شبیه سازی نمایند اما چیزی كه هرگز به آسانی بدست نخواهند آورد، ارتباطات شما است. هر خبرنامه، قبل از هر چیز ارتباط شما با مشتری را محكم تر می كند.
- خبرنامه یك كانال ارزان قیمت و همیشگی برای ارسال پیامهای شما است.پایگاه داده های شما كه حاوی آدرس های مشتریان و بازدیدكنندگان شما است، امكان دسترسی شما به افراد را در هر لحظه فراهم می كند. هنگامی كه این سیستم راه اندازی شود علاوه بر فرستادن خبرنامه می توانید در مقاطع مختلف هشدارها، تبلیغات و پیامهای خاصی را برای مشتركین خود ارسال كنید.
- خبرنامه امكان یك مكالمه دوطرفه را بین شما و مشتركین برقرار می كند. اشخاصی كه خبرنامه را دریافت می كنند می توانند بلافاصله و به آسانی با شما ارتباط برقرار كنند. ملاحظات خود را مطرح كرده و اطلاعات مورد نیاز خود را درخواست و به این ترتیب تبادل ایده ها در هر دوجهت به آسانی امكان پذیر می شود.
- خبرنامه، تلاشهای دیگر شما در امر تجارت را قوت می بخشد.وجود خبرنامه نه تنها منافاتی با داشتن وب سایت، تبلیغات یا مسائل دیگر تجاری ندارد، بلكه باعث تقویت آنها می شود. خبرنامه با ایجاد پالسهای منظم در واقع مانند قلب تجارت شما عمل می كند و دیگر تلاشها را به یكدیگر متصل می كند.
- خبرنامه نتایجی سریع و قابل محاسبه دارد.تبلیغات، سرمایه گذاری و دیگر تاكتیكهای موجود در دنیای تجارت، همگی به دنبال معیارهائی هستند كه بتوانند توسط آنها تاثیرات خود را محاسبه نمایند. اما تاكتیكهای اینترنتی كاملا" قابل پیگیری هستند. به طور مثال : بعد از ارسال هر خبرنامه ، شما می توانید به آسانی تعداد اشخاصی كه خبرنامه را بازكرده اند و یا نام اشخاصی كه روی لینك خاصی كلیك كرده اند را داشته باشید. در واقع معیارهای اینترنتی در هر لحظه قابل محاسبه هستند.
اگر هم اكنون ماهنامه ای دارید كه برای افراد خاصی آن را ارسال می كنید، اولین و مهمترین منفعتی كه در تبدیل آن به نسخة الكترونیكی وجود دارد، صرفه جوئی در زمان و هزینه چاپ و ارسال آن خواهد بود. به علت هزینه بسیار كم خبرنامه، می توانید بدون نگرانی آن را برای افراد گوناگون و مختلف در بسیاری از نقاط جهان ارسال كنید.
مطالبی در مورد SPAM و رعایت حریم خصوصی
امروزه بحث مزاحمان (SPAM) یكی از داغترین مسائل تجارت الكترونیكی است.
سرویس دهندگان اینترنت برای جلوگیری از ورود مزاحمان به سیستمهای مشتریان خود ممكن است سهوا" نامه های دیگری را نیز نپذیرند. برای خبرنامه ها نیز این ریسك وجود دارد كه هرگز به مقصد نرسند.
در نگاهی كلی تر، در بدترین حالت حتی اگر بسیاری از سرویس دهندگان خبرنامه شما را مزاحم بدانند، یك خبرنامه خوب حداقل به دست 40% از مشتركین خواهد رسید. اما مطمئنا" این درصد خیلی بیشتر از درصد مشتریانی است كه توسط تبلیغات روزنامه ای، تماسهای تلفنی و دیگر نامه های الكترونیكی بدست خواهید آورد.
درحقیقت در طول تاریخ این اولین بار است كه صاحبان تجارت های كوچك با صرف كمترین هزینه توانسته اند با طیف بزرگی از مشتریان ارتباط دائمی برقرار كنند.
اگرچه بحث مزاحمان اینترنتی، درصد تاثیرگذاری خبرنامه ها را تا حدودی كم كرده است اما این وسیله بسیار قدرتمند همچنان رتبه نخست را در بین دیگر روشهای بازاریابی حفظ كرده است.
به چه مقدار زمان و سرمایه گذاری احتیاج است؟
تصور می كنیم كه تا اینجا به ارزش خبرنامه و مفید بودن آن برای تجارت خود پی برده اید. سوال منطقی دیگر این است كه برای ایجاد یك خبرنامه به چه میزان زمان و سرمایه احتیاج است؟
جواب به این سوال به سه نكته زیر وابسته است:
1) محتوا:اگر محتوای خبرنامه را خودتان تهیه کنید زمان زیادی صرف خواهد شد، اما هزینه تولید خبرنامه را پائین خواهد آورد.
در مقابل ممكن است كه آنرا از منابع مختلف انتخاب و جمع آوری كنید و یا تهیه آنرا به عهده شخص دیگری بگذارید. در اینصورت در شرایط عكس قرار میگیرید.
2) طراحی:برای تاثیرگذاری بیشتر، خبرنامه شما باید طراحی منحصر بفردی داشته باشد كه به زیبائی نام و موقعیت شما را نشان دهد. با سرمایه گذاری روی طراحی حرفه ای، می توانید خبرنامه ای در نوع خود بی نظیر داشته باشید.
3) ارسال منظم و مداوم خبرنامه: در این بخش نیز می توانید مسئولیت تمام كارها را خود به عهده بگیرید و هزینه كمتری پرداخت كنید و یا این كار را به دست شركتهای تخصصی بسپارید و از اضطراب خود و اشكالات احتمالی كار جلوگیری كنید.
اگر تمام كارها را خود انجام دهید، برای هر خبرنامه حداقل سه تا چهار روز كامل وقت لازم است، دو تا سه روز برای تهیه مطالب و یك روز برای قراردادن آن در قالب خبرنامه و ارسال آن برای مشترکین خود. همچنین برای اولین شماره خبرنامه دو یا سه روز زمان اضافه برای طراحی قالب خبرنامه نیاز دارید.
نتیجه گیری :
خبرنامه ها، طی چند سال اخیر موقعیت مناسبی را در اختیار همه ما قرار داده اند كه با مشتركین خود به آسانی ارتباط برقرار كنیم.
اگر خودتان تهیه خبرنامه را به عهده بگیرید یا تمام كار را به شركت دیگری واگذار كنید،تفاوتی نمی کند، در هر دو حال این ابزار ارزش آنرا دارد كه به مجموعه شما افزوه شود. فرصت را از دست ندهید.
" خبرنامه " " خبرنامه الكترونیكی " " مجله الكترونیكی " یا "نامه های الكترونیكی"، همة این واژه ها یك معنی را دربردارند. با وجود اینكه امروزه طیف وسیعی از خبرنامه های مختلف برای افراد فرستاده می شود، اما تمام خبرنامه ها ویژگیهای زیر را دارا هستند:
- دریافت خبرنامه ها از طریق پست الكترونیكی افراد می باشد.
- شركت فرستنده محتوائی را آماده می كند و آن را در قالب از پیش تعیین شده ای برای گروه بزرگی از افراد و شركتها ارسال می كند.
البته برای كارآئی و تاثیرگذاری خبرنامه ها روشهای متفاوتی وجود دارد و از تكنولوژی های مختلف استفاده می شود اما اصل مطلب همین است كه یك نامه الكترونیكی در آن واحد برای عده زیادی از مخاطبین ارسال می شود.
اگر دقیق تر نگاه كنیم 3 بخش اصلی در فرآیند ارسال خبرنامه وجود دارد:
1- محتوا:شامل مطالبی كه در خبرنامه وجود دارد و شیوه نگارش آنها.
2- قالب بندی و طرح: خبرنامه مانند مجلات و نشریات دیگر هرماه باید ظاهر یكسانی داشته باشد. خصوصیاتی مانند فونت، عكسهای گرافیكی، بخش بندی، تیترها، لینكها و غیره نباید در نسخه های مختلف خیلی تغییر نماید.
3- مدیریت ارسال: هنگامی كه بخش های محتوا و قالب خبرنامه ایجاد شد، خبرنامه باید برای گروهی از افراد كه در لیست از پیش تعیین شده ای قرار دارند ارسال شود، این افراد مشتركین شما هستند. در این بخش از كار علاوه بر ارسال خبرنامه وظایف دیگری نیز وجود دارد مانند : حذف یا اضافه كردن مشتركین، فرستادن نامه های مقطعی دیگر علاوه بر خبرنامه، ارسال نامه های اتوماتیك در هنگام آغاز اشتراك یا تغییر مشخصات یا آدرس افراد و جمع آوری و گزارش عملكرد خبرنامه وهمچنین پاسخهای مشتركین به مطالب خبرنامه .
مجموعه این 3 بخش یك خبرنامه را بوجود می آورند.
چرا باید خبرنامه منتشر کنیم؟
منابع خبری می گویند : هزینه بدست آوردن مشتری جدید 5 برابر هزینه نگهداشتن مشتریان سابق است. یك سرمایه گذاری 5 درصدی برای از دست ندادن مشتریان قبلی سود شما را 25 تا 100 درصد افزایش خواهد داد. نامه های الكترونیكی كه با كسب اجازه از افراد برای آنها ارسال می شود 10 برابر نامه های الكترونیكی دیگر تاثیرگذار خواهند بود.
بررسی های انجام شده موضوع ساده ای را مشخص می كند :
از نظر اقتصادی كمك گرفتن از مشتریان قبلی برای افزایش درآمد و سود به صرفه تر از سرمایه گذاری روی افراد جدید است.
لیست اشخاصی كه تاكنون از شما خرید كرده اند به منزله گنجینه ای است كه در اختیار شماست و یك خبرنامه با كیفیت بهترین كلید برای استفاده از این گنجینه می باشد،زیرا:
- خبرنامه، افراد را به وب سایت شما هدایت خواهد كرد و باعث افزایش فروش شما خواهد شد.
ارسال منظم خبرنامه، نام شما را در ذهن مشتری، بازدیدكننده، همكاران و .....زنده نگاه داشته و روشی است بی نظیر و كنترل شده جهت معرفی محصولات و خدمات شما.
- خبرنامه باعث ارتباط طولانی مدت با مشتری و ایجاد حس وفاداری او به شما خواهد شد.رقبای شما می توانند محصولات مشابه شما را عرضه كنند، قیمتهای خود را به قیمت شما برسانند و حتی می توانند ظواهر شركت و تبلیغات خود را مانند شما شبیه سازی نمایند اما چیزی كه هرگز به آسانی بدست نخواهند آورد، ارتباطات شما است. هر خبرنامه، قبل از هر چیز ارتباط شما با مشتری را محكم تر می كند.
- خبرنامه یك كانال ارزان قیمت و همیشگی برای ارسال پیامهای شما است.پایگاه داده های شما كه حاوی آدرس های مشتریان و بازدیدكنندگان شما است، امكان دسترسی شما به افراد را در هر لحظه فراهم می كند. هنگامی كه این سیستم راه اندازی شود علاوه بر فرستادن خبرنامه می توانید در مقاطع مختلف هشدارها، تبلیغات و پیامهای خاصی را برای مشتركین خود ارسال كنید.
- خبرنامه امكان یك مكالمه دوطرفه را بین شما و مشتركین برقرار می كند. اشخاصی كه خبرنامه را دریافت می كنند می توانند بلافاصله و به آسانی با شما ارتباط برقرار كنند. ملاحظات خود را مطرح كرده و اطلاعات مورد نیاز خود را درخواست و به این ترتیب تبادل ایده ها در هر دوجهت به آسانی امكان پذیر می شود.
- خبرنامه، تلاشهای دیگر شما در امر تجارت را قوت می بخشد.وجود خبرنامه نه تنها منافاتی با داشتن وب سایت، تبلیغات یا مسائل دیگر تجاری ندارد، بلكه باعث تقویت آنها می شود. خبرنامه با ایجاد پالسهای منظم در واقع مانند قلب تجارت شما عمل می كند و دیگر تلاشها را به یكدیگر متصل می كند.
- خبرنامه نتایجی سریع و قابل محاسبه دارد.تبلیغات، سرمایه گذاری و دیگر تاكتیكهای موجود در دنیای تجارت، همگی به دنبال معیارهائی هستند كه بتوانند توسط آنها تاثیرات خود را محاسبه نمایند. اما تاكتیكهای اینترنتی كاملا" قابل پیگیری هستند. به طور مثال : بعد از ارسال هر خبرنامه ، شما می توانید به آسانی تعداد اشخاصی كه خبرنامه را بازكرده اند و یا نام اشخاصی كه روی لینك خاصی كلیك كرده اند را داشته باشید. در واقع معیارهای اینترنتی در هر لحظه قابل محاسبه هستند.
اگر هم اكنون ماهنامه ای دارید كه برای افراد خاصی آن را ارسال می كنید، اولین و مهمترین منفعتی كه در تبدیل آن به نسخة الكترونیكی وجود دارد، صرفه جوئی در زمان و هزینه چاپ و ارسال آن خواهد بود. به علت هزینه بسیار كم خبرنامه، می توانید بدون نگرانی آن را برای افراد گوناگون و مختلف در بسیاری از نقاط جهان ارسال كنید.
مطالبی در مورد SPAM و رعایت حریم خصوصی
امروزه بحث مزاحمان (SPAM) یكی از داغترین مسائل تجارت الكترونیكی است.
سرویس دهندگان اینترنت برای جلوگیری از ورود مزاحمان به سیستمهای مشتریان خود ممكن است سهوا" نامه های دیگری را نیز نپذیرند. برای خبرنامه ها نیز این ریسك وجود دارد كه هرگز به مقصد نرسند.
در نگاهی كلی تر، در بدترین حالت حتی اگر بسیاری از سرویس دهندگان خبرنامه شما را مزاحم بدانند، یك خبرنامه خوب حداقل به دست 40% از مشتركین خواهد رسید. اما مطمئنا" این درصد خیلی بیشتر از درصد مشتریانی است كه توسط تبلیغات روزنامه ای، تماسهای تلفنی و دیگر نامه های الكترونیكی بدست خواهید آورد.
درحقیقت در طول تاریخ این اولین بار است كه صاحبان تجارت های كوچك با صرف كمترین هزینه توانسته اند با طیف بزرگی از مشتریان ارتباط دائمی برقرار كنند.
اگرچه بحث مزاحمان اینترنتی، درصد تاثیرگذاری خبرنامه ها را تا حدودی كم كرده است اما این وسیله بسیار قدرتمند همچنان رتبه نخست را در بین دیگر روشهای بازاریابی حفظ كرده است.
به چه مقدار زمان و سرمایه گذاری احتیاج است؟
تصور می كنیم كه تا اینجا به ارزش خبرنامه و مفید بودن آن برای تجارت خود پی برده اید. سوال منطقی دیگر این است كه برای ایجاد یك خبرنامه به چه میزان زمان و سرمایه احتیاج است؟
جواب به این سوال به سه نكته زیر وابسته است:
1) محتوا:اگر محتوای خبرنامه را خودتان تهیه کنید زمان زیادی صرف خواهد شد، اما هزینه تولید خبرنامه را پائین خواهد آورد.
در مقابل ممكن است كه آنرا از منابع مختلف انتخاب و جمع آوری كنید و یا تهیه آنرا به عهده شخص دیگری بگذارید. در اینصورت در شرایط عكس قرار میگیرید.
2) طراحی:برای تاثیرگذاری بیشتر، خبرنامه شما باید طراحی منحصر بفردی داشته باشد كه به زیبائی نام و موقعیت شما را نشان دهد. با سرمایه گذاری روی طراحی حرفه ای، می توانید خبرنامه ای در نوع خود بی نظیر داشته باشید.
3) ارسال منظم و مداوم خبرنامه: در این بخش نیز می توانید مسئولیت تمام كارها را خود به عهده بگیرید و هزینه كمتری پرداخت كنید و یا این كار را به دست شركتهای تخصصی بسپارید و از اضطراب خود و اشكالات احتمالی كار جلوگیری كنید.
اگر تمام كارها را خود انجام دهید، برای هر خبرنامه حداقل سه تا چهار روز كامل وقت لازم است، دو تا سه روز برای تهیه مطالب و یك روز برای قراردادن آن در قالب خبرنامه و ارسال آن برای مشترکین خود. همچنین برای اولین شماره خبرنامه دو یا سه روز زمان اضافه برای طراحی قالب خبرنامه نیاز دارید.
نتیجه گیری :
خبرنامه ها، طی چند سال اخیر موقعیت مناسبی را در اختیار همه ما قرار داده اند كه با مشتركین خود به آسانی ارتباط برقرار كنیم.
اگر خودتان تهیه خبرنامه را به عهده بگیرید یا تمام كار را به شركت دیگری واگذار كنید،تفاوتی نمی کند، در هر دو حال این ابزار ارزش آنرا دارد كه به مجموعه شما افزوه شود. فرصت را از دست ندهید.
نه مشخصهاي كه يك وب سايت نبايد داشته باشد!
عموماً وقتي از سايت شما صحبت ميشود، نبايد هيچ كم و كسري در آن وجود داشته باشد. اما خيلي كم به آن چه كه نبايد در وبسايت باشد، پرداخته شده است. اين مساُله تاُثير منفي بر عملكرد سايت دارد، زيرا برنامهريزي ضعيف و غافل شدن از سايت، ممكن است به از دست دادن شغل، مسايل امنيتي، ترافيك كم و ساير مشكلات منجر شود.
البته اين مشكلات قابل جلوگيري هستند. و اين هم 9 عاملي كه بايد از آنها اجتناب كنيد:
1- گذاشتن عكس خود در صفحهي اصلي.
با وجود آن كه عكس شما يك نوع خوشامدگويي به بازديدكننگان شمار ميآيد، برخي كارشناسان عقيده دارند، اين عكس، دليل حضور بازديدكنندگان را در سايت شما كم رنگ ميكند. لارينا كيس، رييس بخش كارشناسي موفقيت و عملكرد ـ يك موسسهي مشاوره در فيلادلفيا ـ در اينباره ميگويد:”ديدن اين عكس، مانند ملاقات يك شخص جديد است، و به جاي پرداختن به مسايل بازديدكنندگان، مثل اين است كه به آنها بگوييد:”من چقدر در عكس، عالي هستم“. وب سايت شما بايد تماماً دربارهي بازديدكننگان باشد و نه در مورد شما. قبل از هر چيز بايد آنها را به سايت، علاقمند كنيد“.
2- زياده رو ي در پخش قطعات ديداري و شنيداري.
اين مورد شامل هر قطعهي ديدني و شنيدني ميشود. از يك طرف تصاوير متحرك گيج كننده در صفحهي اصلي واز طرف ديگرهر نوع عكس، از مشتريان سايت گرفته تا موش خانگي شما. مورد اول چيزي بيش از بهرهگيري بيهوده از فنآوري جديد نيست و مثال آخر، گمراه شدن از مسير فعاليتهاي حرفهاي است. گذشته از اين، بارگذاري موسيقيهاي پرزرق برق و پر سر و صدا مدت زيادي طول ميكشد و همين امر، بازديد كنندگان سايت شما را فراري ميدهد.
روت آترلي( يكي از شركاي اصلي مركز استراتژيهاي خلاق،يك آژانس ارتباطات مردمي در ريچموند،ب،س،كانادا) ميگويد: ”داشتن يك سايت با فنآوري قوي براي بسياري از وب سايتها ضروري است، اما براي حضور تكنولوژي بايد دليلي مهمتر از تحت تاثير قراردادن مردم، وجود داشته باشد.
3- وجود گزينههاي گيجكنندهي فراوان.
به شما حق ميدهم، چرا كه ميخواهيد صفحات و مطالب گوناگون زيادي به بازديدكنندگان سايت خود ارايه دهيد. اما ساختار سايت بايد به اندازهي كافي ساده باشد، تا بازديدكنندگان گيج و سر در گم نشوند. كيس در اين باره ميگويد:”از تنظيم فهرست انتخابي با حدود 20 گزينهي انتخابي خودداري كنيد، افراد،در هر بار ميتوانند بين 5 تا 9 مطلب را به خاطر بسپارند. سعي كنيد از اين حد فراتر نرويد، چون در غير اين صورت،آنها گيج شده، سايت شما را ترك ميكنند.“
4- اطلاعاتي كه ممكن است به حريم شخصي افراد و مسايل امنيتي لطمه وارد كند.
البته اين مساُله تا حد زيادي به ماهيت وب سايت، شغل و كنارآمدن شما با قضايا بستگي دارد. در هر صورت ضروري است، كه مطالب وب سايت خود را خوب بررسي كنيد، تا اطلاعاتي كه به مسايل شخصي و مسايل امنيتي لطمه وارد ميكند، و همچنين مورد علاقهي هكرها است در آن موجود نباشد. در ابتدايي ترين مراحل، بايد از گذاشتن عكسها، آدرسهاي ايميل و جزييات شخصي كاركنان در وب سايت خودداري كنيد. همچنين، چگونگي طراحي ساختار URLو صفحهي پيغام ايراد 404 نوع سرور يا پشتيبان شما را براي افراد، آشكار ميسازد. اينها چيزهايي است كه هكرها نبايد بدانند. حتي در انتشار اطلاعات دربارهي توليدات، كارشناسان وب، توصيه ميكنند، فقط از نكاتي كه مشتريان را به خريد ترغيب ميكند؛ استفاده كنيد و نه نكاتي كه اطلاعات شركت را به خارج انتقال دهد. سعي كنيد، در اسرع وقت از يك كارشناس وب يا يك وكيل استفاده كنيد، تا نكاتي كه امكان سوء استفاده از آنها در سايت وجود دارد؛ را بررسي كند. از اين هم فراتر رفته، ميتوانيد يك كارشناس امور امنيتي در سايت خود داشته باشيد.
5- گذاشتن اطلاعاتي در وب سايت كه به سود رقباي شما باشد.
مسئولين بخش برنامهريزي اطلاعات يك وب سايت، بايد مانند دزدها فكر كنند. به اين ترتيب، احتمال اين كه اين افراد، برنامههاي اطلاعاتي را طراحي كنند كه مورد علاقهي رقيبان سايت باشد، از يبن ميرود. برخي بخشهاي اطلاعاتي در نوع خود بيضرر هستند، اما در تركيب با يكديگر، مي توانند مطالب زيادي را دربارهي فعاليتهاي شغلي، شركاي استراتژيك، مشتريهاو ساختار دروني سازمان شما آشكار سازند. در اين جا هم حضور يك كارشناس بسيار سودمند است.
6-سخنان نامفهوم و كلمات فني پيچيده.
هدف اصلي بيشتر وب سايتها آگاه ساختن مشتريان از نحوه فعاليتهاي سايت و چگونگي ارائه خدمات و توليدات به مشتريان است. وقتي در سايت خود از زباني فني يا اصطلاحاتي نامفهوم استفاده ميكنيد به طوري كه اكثر مردم از درك آنها عاجزند در حقيقت به كار بيهودهاي دست زدهايد. از بياني شيوا و مستقيم استفاده كنيد. شرهورويتس متصدي امور تبليغات و نويسندهي كتاب اصول كسب درآمد: بازاريابي با رعايت حقوق مشتري در اين باره ميگويد: استفاده از كلمات پيچيده يا زياده گويي در اينترنت امري عادي است. اما اين مسأله با صداقت، كيفيت محصولات و درستكاري فعاليتهاي شما مغايرت دارد.
7- مطالبي كه شغل شما را بهتر از آنچه كه هست نشان ميدهند.
مطمئناَ قصد شما فروش اجناس از طريق وب سايت است. اما بازاريابي ـ فوت و فن فروش و تعاريف اظهار نظرهاي مشتريان ـ كه بيشتر از آگاهي دادن و جذب مردم به لاف زدن ميپردازد؛ فقط بازديد كنندگان را فراري ميدهد. آترلي ميگويد : ”وب سايت خود را با تبليغات پر نكنيد بلكه آن را به شكل يك مكالمه دو طرفه بين خود و بازديد كنندگان طراحي كنيد“.
8- مكانهاي گفتگوي بدون نظارت.
اگر قصد داريد يك محيط گفتگو ايجاد كنيد، از يك ناظر براي پذيرفتن موارد احتمالي استفاده كنيد به اين ترتيب از هرز نامهها، درخواستهاي خلاف عرف، نقض حريم امنيتي و ساير درد سرها دوري ميكنيد.
9- لينكهاي به درد نخور و مطالب قديمي.
هيچ چيز به اندازه اطلاعات نامربوط و قديمي بازديد كنندگان سايت را گمراه نميكند. همين اتفاق در مورد لينكهايي صادق است كه افراد را به صفحات غلط هدايت ميكند. به طور منظم سايت خود را بررسي كرده و لينكهاي تغيير يافته و از رده خارج را شناسايي كنيد
البته اين مشكلات قابل جلوگيري هستند. و اين هم 9 عاملي كه بايد از آنها اجتناب كنيد:
1- گذاشتن عكس خود در صفحهي اصلي.
با وجود آن كه عكس شما يك نوع خوشامدگويي به بازديدكننگان شمار ميآيد، برخي كارشناسان عقيده دارند، اين عكس، دليل حضور بازديدكنندگان را در سايت شما كم رنگ ميكند. لارينا كيس، رييس بخش كارشناسي موفقيت و عملكرد ـ يك موسسهي مشاوره در فيلادلفيا ـ در اينباره ميگويد:”ديدن اين عكس، مانند ملاقات يك شخص جديد است، و به جاي پرداختن به مسايل بازديدكنندگان، مثل اين است كه به آنها بگوييد:”من چقدر در عكس، عالي هستم“. وب سايت شما بايد تماماً دربارهي بازديدكننگان باشد و نه در مورد شما. قبل از هر چيز بايد آنها را به سايت، علاقمند كنيد“.
2- زياده رو ي در پخش قطعات ديداري و شنيداري.
اين مورد شامل هر قطعهي ديدني و شنيدني ميشود. از يك طرف تصاوير متحرك گيج كننده در صفحهي اصلي واز طرف ديگرهر نوع عكس، از مشتريان سايت گرفته تا موش خانگي شما. مورد اول چيزي بيش از بهرهگيري بيهوده از فنآوري جديد نيست و مثال آخر، گمراه شدن از مسير فعاليتهاي حرفهاي است. گذشته از اين، بارگذاري موسيقيهاي پرزرق برق و پر سر و صدا مدت زيادي طول ميكشد و همين امر، بازديد كنندگان سايت شما را فراري ميدهد.
روت آترلي( يكي از شركاي اصلي مركز استراتژيهاي خلاق،يك آژانس ارتباطات مردمي در ريچموند،ب،س،كانادا) ميگويد: ”داشتن يك سايت با فنآوري قوي براي بسياري از وب سايتها ضروري است، اما براي حضور تكنولوژي بايد دليلي مهمتر از تحت تاثير قراردادن مردم، وجود داشته باشد.
3- وجود گزينههاي گيجكنندهي فراوان.
به شما حق ميدهم، چرا كه ميخواهيد صفحات و مطالب گوناگون زيادي به بازديدكنندگان سايت خود ارايه دهيد. اما ساختار سايت بايد به اندازهي كافي ساده باشد، تا بازديدكنندگان گيج و سر در گم نشوند. كيس در اين باره ميگويد:”از تنظيم فهرست انتخابي با حدود 20 گزينهي انتخابي خودداري كنيد، افراد،در هر بار ميتوانند بين 5 تا 9 مطلب را به خاطر بسپارند. سعي كنيد از اين حد فراتر نرويد، چون در غير اين صورت،آنها گيج شده، سايت شما را ترك ميكنند.“
4- اطلاعاتي كه ممكن است به حريم شخصي افراد و مسايل امنيتي لطمه وارد كند.
البته اين مساُله تا حد زيادي به ماهيت وب سايت، شغل و كنارآمدن شما با قضايا بستگي دارد. در هر صورت ضروري است، كه مطالب وب سايت خود را خوب بررسي كنيد، تا اطلاعاتي كه به مسايل شخصي و مسايل امنيتي لطمه وارد ميكند، و همچنين مورد علاقهي هكرها است در آن موجود نباشد. در ابتدايي ترين مراحل، بايد از گذاشتن عكسها، آدرسهاي ايميل و جزييات شخصي كاركنان در وب سايت خودداري كنيد. همچنين، چگونگي طراحي ساختار URLو صفحهي پيغام ايراد 404 نوع سرور يا پشتيبان شما را براي افراد، آشكار ميسازد. اينها چيزهايي است كه هكرها نبايد بدانند. حتي در انتشار اطلاعات دربارهي توليدات، كارشناسان وب، توصيه ميكنند، فقط از نكاتي كه مشتريان را به خريد ترغيب ميكند؛ استفاده كنيد و نه نكاتي كه اطلاعات شركت را به خارج انتقال دهد. سعي كنيد، در اسرع وقت از يك كارشناس وب يا يك وكيل استفاده كنيد، تا نكاتي كه امكان سوء استفاده از آنها در سايت وجود دارد؛ را بررسي كند. از اين هم فراتر رفته، ميتوانيد يك كارشناس امور امنيتي در سايت خود داشته باشيد.
5- گذاشتن اطلاعاتي در وب سايت كه به سود رقباي شما باشد.
مسئولين بخش برنامهريزي اطلاعات يك وب سايت، بايد مانند دزدها فكر كنند. به اين ترتيب، احتمال اين كه اين افراد، برنامههاي اطلاعاتي را طراحي كنند كه مورد علاقهي رقيبان سايت باشد، از يبن ميرود. برخي بخشهاي اطلاعاتي در نوع خود بيضرر هستند، اما در تركيب با يكديگر، مي توانند مطالب زيادي را دربارهي فعاليتهاي شغلي، شركاي استراتژيك، مشتريهاو ساختار دروني سازمان شما آشكار سازند. در اين جا هم حضور يك كارشناس بسيار سودمند است.
6-سخنان نامفهوم و كلمات فني پيچيده.
هدف اصلي بيشتر وب سايتها آگاه ساختن مشتريان از نحوه فعاليتهاي سايت و چگونگي ارائه خدمات و توليدات به مشتريان است. وقتي در سايت خود از زباني فني يا اصطلاحاتي نامفهوم استفاده ميكنيد به طوري كه اكثر مردم از درك آنها عاجزند در حقيقت به كار بيهودهاي دست زدهايد. از بياني شيوا و مستقيم استفاده كنيد. شرهورويتس متصدي امور تبليغات و نويسندهي كتاب اصول كسب درآمد: بازاريابي با رعايت حقوق مشتري در اين باره ميگويد: استفاده از كلمات پيچيده يا زياده گويي در اينترنت امري عادي است. اما اين مسأله با صداقت، كيفيت محصولات و درستكاري فعاليتهاي شما مغايرت دارد.
7- مطالبي كه شغل شما را بهتر از آنچه كه هست نشان ميدهند.
مطمئناَ قصد شما فروش اجناس از طريق وب سايت است. اما بازاريابي ـ فوت و فن فروش و تعاريف اظهار نظرهاي مشتريان ـ كه بيشتر از آگاهي دادن و جذب مردم به لاف زدن ميپردازد؛ فقط بازديد كنندگان را فراري ميدهد. آترلي ميگويد : ”وب سايت خود را با تبليغات پر نكنيد بلكه آن را به شكل يك مكالمه دو طرفه بين خود و بازديد كنندگان طراحي كنيد“.
8- مكانهاي گفتگوي بدون نظارت.
اگر قصد داريد يك محيط گفتگو ايجاد كنيد، از يك ناظر براي پذيرفتن موارد احتمالي استفاده كنيد به اين ترتيب از هرز نامهها، درخواستهاي خلاف عرف، نقض حريم امنيتي و ساير درد سرها دوري ميكنيد.
9- لينكهاي به درد نخور و مطالب قديمي.
هيچ چيز به اندازه اطلاعات نامربوط و قديمي بازديد كنندگان سايت را گمراه نميكند. همين اتفاق در مورد لينكهايي صادق است كه افراد را به صفحات غلط هدايت ميكند. به طور منظم سايت خود را بررسي كرده و لينكهاي تغيير يافته و از رده خارج را شناسايي كنيد
شش راهنمايي براي بازاريابي از طریق پست الكترونيكي
راهكارهاي مناسب براي آنكه مشتريان پيامهاي الكترونيكي شما را بخوانند.
تحقيق اخير Doubleclick در سال 2004 با عنوان" ارسال پيامهاي الكترونيكي به مشتريان" احساس و نظر دريافتكنندگان اين پيامها را در باب بازاريابي الكترونيكي به شكلي جالب توجه بازگو مي كند و همچنين راهكارهاي موثر در ايجاد بازدهي بيشتر را براي بازاريابي الكترونيكي پيشنهاد ميكند.
بر اساس اين تحقيق مشتريان هر روز بيشتر از قبل به ارزش بازاريابي الكترونيكي پي برده وحتی اين روش را به ديگر روشهاي بازاريابي ترجيح ميدهند:
54% عقيده دارند كه بازاريابي اينترنتي بايد جايگزين بازاريابي تلفني شود.
45% معتقدند بازارياب اينترنتي بايد جايگزين تماسهاي تلفني فردي شود.
40% آنها پست الكترونيكي را به پست معمولي ترجيح ميدهند.
33% ميخواهند پست الكترونيكي نقش تقاضاها وفرمهاي خرده فروشي را به عهده بگيرند.
اين بررسي همچنين رشد شعور و آگاهي دريافتكنندگان پيامهاي الكترونيكي را در كنترل inbox وبه طور خاص پيامهايي كه آنها را ميگشايند وبه آنها پاسخ ميدهند را نشان ميدهد:
"شناسايي فرستنده و موضوع مطرح شده ، كليدهاي اساسي بازاريابي الكترونيكي موفق هستند، چراكه هردو تاثيري چشمگير درايجاد علاقه فرد به باز كردن پيغام دارند."
حال چگونه ميتوان به اطلاعات مربوط به اين موضوع دست يافت وآن را در فعاليتهاي بازاريابي الكترونيكي و جذب مشتري به كار برد؟
در قدم اول اطمينان حاصل كنيد دريافتكنندگان پيامها شما را ميشناسند.
64% پاسخدهندگان به پرسشهاي اين تحقيق ، محل ذكر آدرس را به عنوان مهمترين عامل تحريك كننده به گشودن emailها نام مي برند. (منبع:Doubleclick)
1. علامت مشخصه ي تجارتي خود را در محل ذكر آدرس بگنجانيد.
در محل آدرس براي معرفي بهتر خود نام، نام شركت، نوع توليدات شركت وخدمات مربوطه (همهي اطلاعات مورد نياز مشتري) را ذكر كنيد. مهمترين بخش كار همين قسمت است. نام وآرم شركت، گيرندهي پيام را از صحت و قابل اطمينان بودن پيام و فرستنده آن مطمئن مي سازد و به خصوص در صورت تداوم اين روابط، شناخت وصداقت ايجاد ميكند.
2. آرم شركت را در خط معرفي موضوع بياوريد.
ممكن است آرم شركت را به هنگام معرفي موضوع ضميمه كنيد. اين روش زماني بکار می آید كه آرم را در محل آدرس ذكر نكرده باشيد.
به اين نمونه توجه كنيد:
پيام الكترونيكي خبرنامه تقدير شده Debbie Weil. گزارش WordBizدر يك inbox:
From :Debbie Weil [dweil@wordbiz.com] (آدرس)
تيترمربوطه و [wrdbiz]: Subject(موضوع)
Debbie، ناشر خبرنامه و بازارياب online (روی خط)B2B وبرنامهريز موضوعي، اسم خود را در محل آدرس ذكر ميكند؛ زيرا نام شناخته شده او نمايانگر آرم شركت نيز است. او سپس آرم خبرنامه؛ يعني WordBiz را در خط معرفي موضوع، ذكر ميكند.
اطمينان حاصل كنيد كه آنچه مورد نياز مشتران است به آنها عرضه ميكنيد.
"ميزان تمايل افراد در پاسخ به اين پيامهاي الكترونيكي بسته به اين است كه موضوعات تا چه حد بر علايق خاص افراد متمركز شده باشند (%72)، در اين بين 68 درصد پاسخدهندگان به سوالات برقراري ارتباط را مهم دانستند. واضح است كه گيرندگان پيام اولويتهاي خود را مد نظر دارند." (منبع: doubleclick)
طبيعتاٌ در مورد يك پيام الكترونيكي به دليل امكان ارتباط مستقيم و سرعت آن ، بيشتر احتمال ميرود كه دريافتكنندهي پيام آن را باز كرده، خوانده و به مطالب آن توجه كند. موضوعات دلخواه و تنوع ارتباطات بازاريابي الكترونيكي در مورد هر شغل و هر مخاطب متفاوت است.
خود شما چطور از برخي مسايل سر درميآوريد. بديهي است كه با سوال پرسيدن ميتوانيد مشكل را حل كنيد. پرسش را ميتوان هم به شكل رسمي و هم غيررسمي انجام داد. مطمئن باشيد مشتريان شما از انتشار عقايد و اولويتهاي مورد نظرشان بسيار خرسند شده و از اينكه از آنها نظرخواهي شود، راضي خواهند بود. از همه مهمتر اينكه ميتوانيد از اين اطلاعات در تنظيم محتويات پيامهاي الكترونيكي و برقراري ارتباط صحيح با مخاطب استفاده كنيد، كه در بيشتر موارد براي مشتريان يكسان بوده و آمار پاسخگويي به پيامها را بهبود ميبخشد.
3. علايق مشتريان.
موضوعات مورد علاقه مشتری را در فرم عضويت وبسايت خود جمعآوری و از آن استفاده كنيد. گاه ممكن است، وسوسه شده و يك پيام الكترونيكي چند منظوره به تمام مخاطبان بدون توجه به علايق آنها بفرستيد. اما فعاليتهاي ثبت شده و تحقيق اخير doubleclick به اين نكته اشاره ميكنند كه از ديدگاه گيرندهي پيام (تنها چيزي كه واقعاٌ اهميت دارد) عدم برقراري ارتباط ميتواند يك پيام الكترونيكي خوب را به يك هرزنامه تبديل كند. به اين ترتيب براي ترغيب مراجعين، مشتريان يا اعضاي شركت به انتخاب اطلاعات مورد نظرشان، نياز داريد زماني را به تهيه موضوع، برقراری ارتباط و تداوم آن اختصاص دهيد.
در يك كلام اجازه دهيد كسي كه عضو ليست ايميل شما ميشود، دامنهی علاقهاش را تعيين كند؛ به عنوان مثال بگذاريد مشتركين اين نكات را انتخاب كنند.
توليدات يا انواع مختلف خدمات
توضيح عملكرد شغلي يا معرفي شركت
نوع ارتباط مورد نظر (به عنوان مثال از طريق خبرنامه، گزارش فروش، آگهي مربوط به خدمات يا توليدات جديد)
همچنين مشخص كنيد، مشتري چه نوع اطلاعاتي دريافت خواهد كرد.
به عنوان مثال "با عضو شدن در خبرنامه بازاريابي الكترونيكي emarketingway.ir هر روز اين خبرنامه را دريافت كنيد و به يك بازارياب الكترونيكي ماهر تبديل شويد.
4. هيچ فرصتي را براي تحقيق از دست ندهيد.
دفتر كار يا محل فروش
تماسهاي مربوط به فروش، جلسات، يا به هنگام بررسي حسابها
خدمات مشتري/ ارباب رجوع، خدمات پس از فروش تلفني
كارتها يا فرمهاي نظرسنجي
5. يك فرم نظرسنجي الكترونيكي بفرستيد.
نظرسنجيهاي الكترونيكي از طريق ايجاد امكان جمعآوري نظرات مشتريان، از روشي رسمي موثر و سازمانيافته بوده که مكمل فعاليتهاي شما در زمينهي بازاريابي الكترونيكي می باشند.
ابزارهاي نظرسنجي اينترنتي ZomerangTm راحت و با قابليت دسترسي بالا هستند و خدمات حمايت از مشتري را در سطوح بالا حتی براي شغلهاي كوچك و متوسط عرضه ميكند.
6. از گزارشهايتان استفاده كنيد.
به هنگام استفاده از خدمات بازاريابي الكترونيكي، ميتوانيد گزارشهايتان را مرور كرده و به اين ترتيب طبق رويهاي منظم روند واكنش مشتركين خود را بررسي كنيد. (باز كردن پيام، كليك روي موضوع، پاسخ به آن، عدم توافق و گاه برخي اعتراضهاي بيهوده)
به عملكردهاي موفق بازاريابي الكترونيكي به دقت توجه كنيد. فرصتهايي براي شناخت گيرندگان پيغامها ايجاد كنيد. به آنها توجه كنيد. سپس در ارايهي خدمات مورد نظر آنها همهي تلاش خود را بكنيد و مطمئن باشيد شايسته مخاطبان پاسخگو و صادق هستيد كه شما را به اهداف مورد نظرتان خواهد رساند.
پنج روش رايگان براي افزايش ترافيك وبسايت
تحقيق اخير Doubleclick در سال 2004 با عنوان" ارسال پيامهاي الكترونيكي به مشتريان" احساس و نظر دريافتكنندگان اين پيامها را در باب بازاريابي الكترونيكي به شكلي جالب توجه بازگو مي كند و همچنين راهكارهاي موثر در ايجاد بازدهي بيشتر را براي بازاريابي الكترونيكي پيشنهاد ميكند.
بر اساس اين تحقيق مشتريان هر روز بيشتر از قبل به ارزش بازاريابي الكترونيكي پي برده وحتی اين روش را به ديگر روشهاي بازاريابي ترجيح ميدهند:
54% عقيده دارند كه بازاريابي اينترنتي بايد جايگزين بازاريابي تلفني شود.
45% معتقدند بازارياب اينترنتي بايد جايگزين تماسهاي تلفني فردي شود.
40% آنها پست الكترونيكي را به پست معمولي ترجيح ميدهند.
33% ميخواهند پست الكترونيكي نقش تقاضاها وفرمهاي خرده فروشي را به عهده بگيرند.
اين بررسي همچنين رشد شعور و آگاهي دريافتكنندگان پيامهاي الكترونيكي را در كنترل inbox وبه طور خاص پيامهايي كه آنها را ميگشايند وبه آنها پاسخ ميدهند را نشان ميدهد:
"شناسايي فرستنده و موضوع مطرح شده ، كليدهاي اساسي بازاريابي الكترونيكي موفق هستند، چراكه هردو تاثيري چشمگير درايجاد علاقه فرد به باز كردن پيغام دارند."
حال چگونه ميتوان به اطلاعات مربوط به اين موضوع دست يافت وآن را در فعاليتهاي بازاريابي الكترونيكي و جذب مشتري به كار برد؟
در قدم اول اطمينان حاصل كنيد دريافتكنندگان پيامها شما را ميشناسند.
64% پاسخدهندگان به پرسشهاي اين تحقيق ، محل ذكر آدرس را به عنوان مهمترين عامل تحريك كننده به گشودن emailها نام مي برند. (منبع:Doubleclick)
1. علامت مشخصه ي تجارتي خود را در محل ذكر آدرس بگنجانيد.
در محل آدرس براي معرفي بهتر خود نام، نام شركت، نوع توليدات شركت وخدمات مربوطه (همهي اطلاعات مورد نياز مشتري) را ذكر كنيد. مهمترين بخش كار همين قسمت است. نام وآرم شركت، گيرندهي پيام را از صحت و قابل اطمينان بودن پيام و فرستنده آن مطمئن مي سازد و به خصوص در صورت تداوم اين روابط، شناخت وصداقت ايجاد ميكند.
2. آرم شركت را در خط معرفي موضوع بياوريد.
ممكن است آرم شركت را به هنگام معرفي موضوع ضميمه كنيد. اين روش زماني بکار می آید كه آرم را در محل آدرس ذكر نكرده باشيد.
به اين نمونه توجه كنيد:
پيام الكترونيكي خبرنامه تقدير شده Debbie Weil. گزارش WordBizدر يك inbox:
From :Debbie Weil [dweil@wordbiz.com] (آدرس)
تيترمربوطه و [wrdbiz]: Subject(موضوع)
Debbie، ناشر خبرنامه و بازارياب online (روی خط)B2B وبرنامهريز موضوعي، اسم خود را در محل آدرس ذكر ميكند؛ زيرا نام شناخته شده او نمايانگر آرم شركت نيز است. او سپس آرم خبرنامه؛ يعني WordBiz را در خط معرفي موضوع، ذكر ميكند.
اطمينان حاصل كنيد كه آنچه مورد نياز مشتران است به آنها عرضه ميكنيد.
"ميزان تمايل افراد در پاسخ به اين پيامهاي الكترونيكي بسته به اين است كه موضوعات تا چه حد بر علايق خاص افراد متمركز شده باشند (%72)، در اين بين 68 درصد پاسخدهندگان به سوالات برقراري ارتباط را مهم دانستند. واضح است كه گيرندگان پيام اولويتهاي خود را مد نظر دارند." (منبع: doubleclick)
طبيعتاٌ در مورد يك پيام الكترونيكي به دليل امكان ارتباط مستقيم و سرعت آن ، بيشتر احتمال ميرود كه دريافتكنندهي پيام آن را باز كرده، خوانده و به مطالب آن توجه كند. موضوعات دلخواه و تنوع ارتباطات بازاريابي الكترونيكي در مورد هر شغل و هر مخاطب متفاوت است.
خود شما چطور از برخي مسايل سر درميآوريد. بديهي است كه با سوال پرسيدن ميتوانيد مشكل را حل كنيد. پرسش را ميتوان هم به شكل رسمي و هم غيررسمي انجام داد. مطمئن باشيد مشتريان شما از انتشار عقايد و اولويتهاي مورد نظرشان بسيار خرسند شده و از اينكه از آنها نظرخواهي شود، راضي خواهند بود. از همه مهمتر اينكه ميتوانيد از اين اطلاعات در تنظيم محتويات پيامهاي الكترونيكي و برقراري ارتباط صحيح با مخاطب استفاده كنيد، كه در بيشتر موارد براي مشتريان يكسان بوده و آمار پاسخگويي به پيامها را بهبود ميبخشد.
3. علايق مشتريان.
موضوعات مورد علاقه مشتری را در فرم عضويت وبسايت خود جمعآوری و از آن استفاده كنيد. گاه ممكن است، وسوسه شده و يك پيام الكترونيكي چند منظوره به تمام مخاطبان بدون توجه به علايق آنها بفرستيد. اما فعاليتهاي ثبت شده و تحقيق اخير doubleclick به اين نكته اشاره ميكنند كه از ديدگاه گيرندهي پيام (تنها چيزي كه واقعاٌ اهميت دارد) عدم برقراري ارتباط ميتواند يك پيام الكترونيكي خوب را به يك هرزنامه تبديل كند. به اين ترتيب براي ترغيب مراجعين، مشتريان يا اعضاي شركت به انتخاب اطلاعات مورد نظرشان، نياز داريد زماني را به تهيه موضوع، برقراری ارتباط و تداوم آن اختصاص دهيد.
در يك كلام اجازه دهيد كسي كه عضو ليست ايميل شما ميشود، دامنهی علاقهاش را تعيين كند؛ به عنوان مثال بگذاريد مشتركين اين نكات را انتخاب كنند.
توليدات يا انواع مختلف خدمات
توضيح عملكرد شغلي يا معرفي شركت
نوع ارتباط مورد نظر (به عنوان مثال از طريق خبرنامه، گزارش فروش، آگهي مربوط به خدمات يا توليدات جديد)
همچنين مشخص كنيد، مشتري چه نوع اطلاعاتي دريافت خواهد كرد.
به عنوان مثال "با عضو شدن در خبرنامه بازاريابي الكترونيكي emarketingway.ir هر روز اين خبرنامه را دريافت كنيد و به يك بازارياب الكترونيكي ماهر تبديل شويد.
4. هيچ فرصتي را براي تحقيق از دست ندهيد.
دفتر كار يا محل فروش
تماسهاي مربوط به فروش، جلسات، يا به هنگام بررسي حسابها
خدمات مشتري/ ارباب رجوع، خدمات پس از فروش تلفني
كارتها يا فرمهاي نظرسنجي
5. يك فرم نظرسنجي الكترونيكي بفرستيد.
نظرسنجيهاي الكترونيكي از طريق ايجاد امكان جمعآوري نظرات مشتريان، از روشي رسمي موثر و سازمانيافته بوده که مكمل فعاليتهاي شما در زمينهي بازاريابي الكترونيكي می باشند.
ابزارهاي نظرسنجي اينترنتي ZomerangTm راحت و با قابليت دسترسي بالا هستند و خدمات حمايت از مشتري را در سطوح بالا حتی براي شغلهاي كوچك و متوسط عرضه ميكند.
6. از گزارشهايتان استفاده كنيد.
به هنگام استفاده از خدمات بازاريابي الكترونيكي، ميتوانيد گزارشهايتان را مرور كرده و به اين ترتيب طبق رويهاي منظم روند واكنش مشتركين خود را بررسي كنيد. (باز كردن پيام، كليك روي موضوع، پاسخ به آن، عدم توافق و گاه برخي اعتراضهاي بيهوده)
به عملكردهاي موفق بازاريابي الكترونيكي به دقت توجه كنيد. فرصتهايي براي شناخت گيرندگان پيغامها ايجاد كنيد. به آنها توجه كنيد. سپس در ارايهي خدمات مورد نظر آنها همهي تلاش خود را بكنيد و مطمئن باشيد شايسته مخاطبان پاسخگو و صادق هستيد كه شما را به اهداف مورد نظرتان خواهد رساند.
پنج روش رايگان براي افزايش ترافيك وبسايت
وقتي براي اولين بار وارد دنياي بازاريابي اينترنتي شدم، فكر كردم ميتوانم وبسايت تازه تأسيسم را به تعدادكمي موتور جستجو معرفي كرده، سپس منتظر هجوم مراجعين بمانم. منتظر معجزهاي بودم تا افراد را وادار كند به وبسايت من مراجعه كرده، كالا بخرند و دوباره باز گردند.
اما، زهي خيال باطل! ... تازه فهميدم اين كار به زمان بيشتري نیاز دارد.از آن زمان به بعد به كارآيي عجيب وغريب و خارق العاده بازاريابي اينترنتي پي بردهام.
در اين مقاله پنج روش رايگان افزايش ترافيك وب سايت را براي شما بازگو ميكنم.
مطمئن باشيد تمام اين روش ها كاملا رايگان بوده،با صرف كمي وقت به سودمندبودن آنها پي ميبريد.
1- نوشتن مقالات
نوشتن وانتشار مقاله با موضوع مرتبط با سايت شما دست كم دو فايدهي اساسي دارد:
- افرادي كه مجذوب اين مقاله شدهاند، آن را خوانده، براي جستجوي مطالب بيشتر،روي
URL شما كليك ميكنند.به اين ترتيب يك مراجع هدف دار داريد.از اين جهت از كلمهي
جهت دار استفاده ميكنم كه اين خواننده ميخواهد، مطالب بيشتري در مورد موضوع مقالهي قبلي پيدا كند.
- با هر بار انتشار اين مقاله ،لينكهاي شما نيز منتشر ميشود.همراه بودن ليست لينكها و URLبا مقالات ، تعداد لينكهاي برگشتي سايت شمارا زياد كرده، به نوبهي خود رتبهي شما را در موتور جستجوي مربوطه افزايش ميدهد.
2-شبكهي تالار گفتگو
تالارهاي گفتگوي فراواني دربارهي هر موضوعي كه فكرش را بكنيد،به شكل برخط(OnLine) وجود دارد. دربيشتر اعلانهاي گفتگو، پوسترهايي براي ضميمه كردن امضا
و همين طور اطلاعات ديگر مانند نام، URL و حتي گاهي تبليغات، در نظر گرفته شدهاست. با مراجعهي منظم به اين تالارهاي گفتگو، شركت در بحثها، مطرحكردن پرسش و پاسخ به پرسشها، ميتوانيد ضمن ايجاد رابطهي توأم با اعتماد با ساير اعضا ، به طور رايگان به تبليغ سايت خود بپردازيد. فقط سعي كنيد براي تالارهاي گفتگو مفيد بوده، به قوانين آن احترام گذاشته، هيچگاه هرزنامه نفرستيد.
3- لينكهاي دوطرفه
اين لينكها دو فايده براي شما دارد:
اول اين كه با تبادل هرچه بيشتر لينكها ، احتمال اين كه افراد، لينك شما را در سايتهاي ديگر ديده و به سايت شما مراجعه كنند، بيشتر ميشود.
نكتهي ديگر اينكه، موقعيت شما در موتورهاي جستجو به كل تغيير ميكند به طور خلاصه لينكهاي بيشتر از سايتهاي ديگر، مساوي است با رتبهي بالاتر در موتورهاي جستجو.
در اين جا چند "بايد" و"نبايد" را در مورد تبادل لينك ذكر ميكنم:
- لينك خودرا به سايتهايي بفرستيد كه مورد علاقهي مراجعين شما هستند.
- به صفحاتي با هزاران لينك،كه دايركتوريهاي لينك نامنظمي دارند، لينك نفرستيد.چون نه براي ايجاد ترافيك سايت سودمند است ونه براي رتبهي شما در موتورهاي جستجو.
- با سايتهايي لينك، مبادله كنيدكه در صفحهي اصلي شان، دايركتوري لينك به طور صريح ذكر شده باشد.
- از صفحات، با لينكهايانبوه ياFFA استفاده نكنيد.احتمال بالا بردن ترافيك سايت، از اين طريق، بعيدبه نظر ميرسدو حتي ممكن است موتورهاي جستجو شما را جريمه كنند.
- از دايركتوريهاي لينك، براي پيداكردن شركاي مناسب تبادل لينك، استفاده كنيد.سايتhttp:/www.homebiz-direct.com-Link-Exchange-Resources.html سايت مناسبي براي جستجوي دايركتوريهاي مشهور تبادل لينك است.
همواره كارهايتان را طبق اصولي مشخص انجام دهيد.ميتوانيداز نرم افزارهاي تبادل لينك يا صفحهي گسترده براي پيگيري لينكهاي درخواستي و حفظ جزييات ارتباط با ساير سايتها استفاده كنيد.
4- امضاي ايميل
اين روشي بسيار ساده ، اما تقريبا فراموش شده براي افزايش مراجعين به سايت است.
ما تقريبا هرروز، ايميلهاي زيادي ميفرستيم، اما اغلب فقط اسم خودرا در آن نوشته،گاه حتي چيزي نمينويسيم. چرا ايميلهايتان را با امضايي حاوي اسم و مطالب اندكي دربارهي وب سايتتان به همراه URL تمام نميكنيد؟
باوركنيد بدون زياده روي ميتوان در چهار خط، تمام مطالب لازم را بـيان كرد. حتماً از افزايش خارق العادهي مراجعين به سايت، پس از اين كار، متعجب خواهيد شد. باورش سخت است، اما كنجكاوي، دريافت كنندگان ايميلها را وادار ميكند روي لينك شما كليك كنند.
5- تبادل ترافيك
اين روش ازآسانترين راههاي جذب مخاطب به سايت است. مثلاً، ميتوانيد مزيتهاي رايگان براي وب گردي تعيين كنيد.
نقطهي ضعف اين روش اين است كه افرادي كه از طريق مبادلهي ترافيك به سايت شما مراجعه ميكنند، به اندازه مراجعين از روشهاي قبلي هدفمند نيستند، زيرا اين افراد به يك دليل در اين تبادل ترافيك شركت ميكنند و آن به دست آوردن اعتبار بيشتر در كمترين زمان ممكن است. اكنون زمان آن فرا رسيده كه شما وارد عمل شويد، چگونه ميتوانيد فردي را كه فقط بيست ثانيه يا كمتر در صفحهي وب شما توقف ميكند، تحت تأثير قرار دهيد.
- مخاطبين خود را بشناسيد. زماني را به مبادلهي تبليغات اختصاص داده، در عين حال به نوع صفحات وبي كه تبليغ ميكنيد، توجه كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه تبليغات شما به شكلي هدفمند، افراد را جذب ميكند.
- سعي كنيد، تبليغاتي تنظيم كنيد كه خواندن آنها حداكثر چند ثانيه وقت بگيرد. تهيهي تبليغات طولاني وقتگير، هنر چنداني نميخواهد. مطمئن باشيد افراد از خواندن آنها خسته شده، بدون توجه به مطالب، روي دكمهي "Next" كليك ميكنند.
به طور منظم، زماني را به مطالعه اين پنج روش مولد ترافيك، اختصاص دهيد. خواهيد ديد در يك چشم به هم زدن سايت شما در مسير پيشرفتي هدفمند گام برميدارد.
اما، زهي خيال باطل! ... تازه فهميدم اين كار به زمان بيشتري نیاز دارد.از آن زمان به بعد به كارآيي عجيب وغريب و خارق العاده بازاريابي اينترنتي پي بردهام.
در اين مقاله پنج روش رايگان افزايش ترافيك وب سايت را براي شما بازگو ميكنم.
مطمئن باشيد تمام اين روش ها كاملا رايگان بوده،با صرف كمي وقت به سودمندبودن آنها پي ميبريد.
1- نوشتن مقالات
نوشتن وانتشار مقاله با موضوع مرتبط با سايت شما دست كم دو فايدهي اساسي دارد:
- افرادي كه مجذوب اين مقاله شدهاند، آن را خوانده، براي جستجوي مطالب بيشتر،روي
URL شما كليك ميكنند.به اين ترتيب يك مراجع هدف دار داريد.از اين جهت از كلمهي
جهت دار استفاده ميكنم كه اين خواننده ميخواهد، مطالب بيشتري در مورد موضوع مقالهي قبلي پيدا كند.
- با هر بار انتشار اين مقاله ،لينكهاي شما نيز منتشر ميشود.همراه بودن ليست لينكها و URLبا مقالات ، تعداد لينكهاي برگشتي سايت شمارا زياد كرده، به نوبهي خود رتبهي شما را در موتور جستجوي مربوطه افزايش ميدهد.
2-شبكهي تالار گفتگو
تالارهاي گفتگوي فراواني دربارهي هر موضوعي كه فكرش را بكنيد،به شكل برخط(OnLine) وجود دارد. دربيشتر اعلانهاي گفتگو، پوسترهايي براي ضميمه كردن امضا
و همين طور اطلاعات ديگر مانند نام، URL و حتي گاهي تبليغات، در نظر گرفته شدهاست. با مراجعهي منظم به اين تالارهاي گفتگو، شركت در بحثها، مطرحكردن پرسش و پاسخ به پرسشها، ميتوانيد ضمن ايجاد رابطهي توأم با اعتماد با ساير اعضا ، به طور رايگان به تبليغ سايت خود بپردازيد. فقط سعي كنيد براي تالارهاي گفتگو مفيد بوده، به قوانين آن احترام گذاشته، هيچگاه هرزنامه نفرستيد.
3- لينكهاي دوطرفه
اين لينكها دو فايده براي شما دارد:
اول اين كه با تبادل هرچه بيشتر لينكها ، احتمال اين كه افراد، لينك شما را در سايتهاي ديگر ديده و به سايت شما مراجعه كنند، بيشتر ميشود.
نكتهي ديگر اينكه، موقعيت شما در موتورهاي جستجو به كل تغيير ميكند به طور خلاصه لينكهاي بيشتر از سايتهاي ديگر، مساوي است با رتبهي بالاتر در موتورهاي جستجو.
در اين جا چند "بايد" و"نبايد" را در مورد تبادل لينك ذكر ميكنم:
- لينك خودرا به سايتهايي بفرستيد كه مورد علاقهي مراجعين شما هستند.
- به صفحاتي با هزاران لينك،كه دايركتوريهاي لينك نامنظمي دارند، لينك نفرستيد.چون نه براي ايجاد ترافيك سايت سودمند است ونه براي رتبهي شما در موتورهاي جستجو.
- با سايتهايي لينك، مبادله كنيدكه در صفحهي اصلي شان، دايركتوري لينك به طور صريح ذكر شده باشد.
- از صفحات، با لينكهايانبوه ياFFA استفاده نكنيد.احتمال بالا بردن ترافيك سايت، از اين طريق، بعيدبه نظر ميرسدو حتي ممكن است موتورهاي جستجو شما را جريمه كنند.
- از دايركتوريهاي لينك، براي پيداكردن شركاي مناسب تبادل لينك، استفاده كنيد.سايتhttp:/www.homebiz-direct.com-Link-Exchange-Resources.html سايت مناسبي براي جستجوي دايركتوريهاي مشهور تبادل لينك است.
همواره كارهايتان را طبق اصولي مشخص انجام دهيد.ميتوانيداز نرم افزارهاي تبادل لينك يا صفحهي گسترده براي پيگيري لينكهاي درخواستي و حفظ جزييات ارتباط با ساير سايتها استفاده كنيد.
4- امضاي ايميل
اين روشي بسيار ساده ، اما تقريبا فراموش شده براي افزايش مراجعين به سايت است.
ما تقريبا هرروز، ايميلهاي زيادي ميفرستيم، اما اغلب فقط اسم خودرا در آن نوشته،گاه حتي چيزي نمينويسيم. چرا ايميلهايتان را با امضايي حاوي اسم و مطالب اندكي دربارهي وب سايتتان به همراه URL تمام نميكنيد؟
باوركنيد بدون زياده روي ميتوان در چهار خط، تمام مطالب لازم را بـيان كرد. حتماً از افزايش خارق العادهي مراجعين به سايت، پس از اين كار، متعجب خواهيد شد. باورش سخت است، اما كنجكاوي، دريافت كنندگان ايميلها را وادار ميكند روي لينك شما كليك كنند.
5- تبادل ترافيك
اين روش ازآسانترين راههاي جذب مخاطب به سايت است. مثلاً، ميتوانيد مزيتهاي رايگان براي وب گردي تعيين كنيد.
نقطهي ضعف اين روش اين است كه افرادي كه از طريق مبادلهي ترافيك به سايت شما مراجعه ميكنند، به اندازه مراجعين از روشهاي قبلي هدفمند نيستند، زيرا اين افراد به يك دليل در اين تبادل ترافيك شركت ميكنند و آن به دست آوردن اعتبار بيشتر در كمترين زمان ممكن است. اكنون زمان آن فرا رسيده كه شما وارد عمل شويد، چگونه ميتوانيد فردي را كه فقط بيست ثانيه يا كمتر در صفحهي وب شما توقف ميكند، تحت تأثير قرار دهيد.
- مخاطبين خود را بشناسيد. زماني را به مبادلهي تبليغات اختصاص داده، در عين حال به نوع صفحات وبي كه تبليغ ميكنيد، توجه كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه تبليغات شما به شكلي هدفمند، افراد را جذب ميكند.
- سعي كنيد، تبليغاتي تنظيم كنيد كه خواندن آنها حداكثر چند ثانيه وقت بگيرد. تهيهي تبليغات طولاني وقتگير، هنر چنداني نميخواهد. مطمئن باشيد افراد از خواندن آنها خسته شده، بدون توجه به مطالب، روي دكمهي "Next" كليك ميكنند.
به طور منظم، زماني را به مطالعه اين پنج روش مولد ترافيك، اختصاص دهيد. خواهيد ديد در يك چشم به هم زدن سايت شما در مسير پيشرفتي هدفمند گام برميدارد.
آيا بازاريابي به روش "براي دوستتان هم بفرستيد" هنوز هم کارآمد است؟
محبوب شدن از طريق معرفي افراد به يکديگر، روشي کاملاٌ مرتبط با بازاريابي ويروسي، يکي از موثرترين راه هاي تبليغ يک شغل يا يک محصول توليدي است. يکي از سودمندترين راههاي بازاريابي ويروسي براي وب سايت ها، استفاده از ايميل هاي "براي دوستتان هم بفرستيد" (T-A-F) است. در اين روش افراد مي توانند يک صفحه وب و محتويات آن را براي خانواده، دوستان و هر کس ديگر بفرستند. البته با هجوم هرزنامه ها فرستادن مطالب بدون درخواست افراد، به نوعي سايت فرستنده پيام الکترونيکي را دچار مشکل مي کند. اگر فرد در مورد پيام دريافتي دچار سوتفاهم شود، مي تواند شما را به عنوان فرستنده ي هرزنامه معرفي کند و نتيجه ي اين سوء تفاهم چيزي نيست جز تحريم سايت شما توسط پشتيبان IP و حتي در وضعيت هاي بدتر پاسخ گويي به FTC.
راه هايي براي جلوگيري از درنظر گرفتن ايميل هاي "براي دوستتان هم بفرستيد" به عنوان هرزنامه، وجود دارد.
اگر هنوز براي استفاده از لينک "براي دوستتان هم بفرستيد" در صفحات وب مردد هستيد، توجه داشته باشيد که اين روش از موثرترين راه هاي بازاريابي ويروسي است. در اعلان Fluffykins که مدت ها در تالارهاي گفت و گوي Sitepoint وجود داشت، عنوان شده بود, که بيشتر حرفه اي ها از اين روش استفاده مي کنند. تعريف کردن، روشي مطمئن و آزمايش شده براي تبليغات است. لينک "براي دوستتان هم بفرستيد" در مورد ساير آگهي هاي تبليغاتي مطالب فوق را تاييد کرد. معلوم شد که %60 ترافيک براي ديدن يک تبليغ از لينک هاي T-A-F بوده است.
مدير تالار گفت و گوي Sitepoint براي افرادي که قصد استفاده از لينک هاي T-A-F را دارند، نکات زير را پيشنهاد مي کند:
چند روش براي کاهش هرزنامه ها:
مطمئن شويد همه افرادي که از فرم "براي دوستتان هم بفرستيد" استفاده مي کنند، آدرس ايميل معتبر دارند.
اين آدرس معتبر را در قسمت From (بخشی از ايميل که از طريق آن گيرنده پيام فرستنده را مي شناسد) بنويسيد. يادداشتي را در انتهاي ايميل بگنجانيد که: "اين ايميل يک T-A-F است. حتي مي توانيد اين جمله را اضافه کنيد که در صورت مواجه شدن با هر نوع سوء استفاده با سايت ... تماس بگيريد.
من شخصاٌ در سربرگ صفحه ايميل يک بخش به شکل "استفاده کننده- فرم – X" در نظر گرفته و در اين محل آدرس IP شخص استفاده کننده از فرم را ذکر مي کنم. به اين ترتيب در صورت هر گونه استفاده غيرمجاز، از افراد مي خواهم تا تمام سربرگ ها را برايم بفرستند و از اين طريق IP فرد خاطي را توقيف مي کنم.
مايک- FWT هم راه حل هاي مشابهي ارايه کرده است: "سايت ما فرم "براي دوستتان هم بفرستيد" را به تمام استفاده کنندگان از سايت ارائه مي کند. ما تعداد پيام هاي ارسالي توسط IP را يادداشت کرده، به محض اين که اين تعداد از حد معمول فراتر رود به طور اتوماتيک ارسال پيام ها قطع مي شود. به نظر من فايده اصلي اين روش اين است که مراجعان به سايت، نمي توانند با اين فرم بيش از يک يا دو پيام بفرستند. بنابراين شناسايي هر نوع فعاليت غير معمول در اين روش بسيار ساده است."
آن چه در بالا ذکر شد در حقيقت راهکارهاي مهمي است که مردم هنگام استفاده از لينک T-A-F براي محافظت از خود به کار مي برند. همگي روي اين مساله اتفاق نظر دارند که نام فرستنده بايد براي اطمينان در بخش From ذکر شود تا گيرنده پيام آن را از يک هرزنامه تشخيص ندهد. همچنين به دريافت کنندگان ايميل ها اعلام کنيد که آدرس ايميل آن ها ثبت نمي شود.
اگر مي خواهيد از روش بازاريابي ويروسي براي وب سايت تان استفاده کنيد، اما هنوز در مورد لينک هاي T-A-F ترديد داريد، آگهي تبليغاتي Tabula-rasa يک روش جايگزين پيشنهاد مي کند: "من در سايت هايم فقط يک mailtoدارم: لينکي بدون هيچ آدرس ايميل، اما شامل موضوع و متن... به اين ترتيب افراد مي توانند روي آن کليک و پيغام شان را تايپ کنند و بالاخره آن را به آدرس هر کسي در دفترچه آدرس شان بفرستند. به اين طريق از تمام مشکلاتي که با يک متن T-A-F همراه است، اجتناب مي کنم، و بالاخره...
اين روش براي استفاده کنندگان راحت تر است.
پهناي باند ايميل من به اين طريق حفظ مي شود.
در ليست سياه قرار نمي گيرم.
هيچ کس نمي تواند از سايت من براي ديگران هرزنامه بفرستد.
تنها ضعف اين روش اين است که نمي توان پيغام هاي فرستاده شده را کنترل کرد و متن پيغام بسيار محدود است
No comments:
Post a Comment